dinsdag 17 mei 2022

John Henry Newman [1801-1890] Mei-meditaties 18 – Smarten van Maria: Heerlijk vat van devotie


John Henry Newman [1801-1890]
Mei-meditaties 18 – Smarten van Maria:
Heerlijk vat van devotie

Devoot zijn betekent toegewijd zijn. We weten wat bedoeld wordt met een toegewijde echtgenote of dochter. Het is een persoon wier gedachten zich concentreren om iemand die  innig geliefd en teder bemind wordt. Ze volgt hem zo veel mogelijk met haar ogen; ze tracht steeds middelen te vinden om hem te dienen; en als haar diensten ook maar gering van aard kunnen zijn, dan bewijst dat slechts hoe innig en hoe ononderbroken ze zijn. En vooral als het voorwerp van haar liefde verzwakt is, of pijn heeft, of op sterven ligt, dan leeft ze nog sterker mee in zijn leven, en weet zij van niets buiten hem.

Deze intense devotie voor de Heer, die het eigen ik vergeet uit liefde voor Hem, zien we bijvoorbeeld in de H. Paulus, die zegt: “Ik ken niets dan Jezus Christus en Hem gekruisigd” (1 Kor 2,2). En verder: “Ik zelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij; terwijl ik leef in het vlees, leef ik in het geloof van de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en die Zich voor mij heeft overgeleverd” (Gal 2,20).

Maar hoe groot de devotie van Sint Paulus voor de Heer ook geweest mag zijn, veel groter was die van de Heilige Maagd, want zij was zijn Moeder, en zag al zijn smarten voor haar ogen; zij had dertig jaar lang intiem met Hem omgegaan en stond Hem wegens haar bijzondere heiligheid zo onuitsprekelijk na in de geest. Toen Hij werd bespot en gekneusd en gegeseld en aan het kruis genageld, voelde zij dat alles zo scherp alsof iedere smaad en iedere foltering die Hem werden aangedaan, haar zelf hadden getroffen. Zij had het wel van smart kunnen uitschreien, bij iedere kwelling die Hij onderging.

Dit noemt men haar Compassie, haar medelijden met haar Zoon; en uit dit feit kwam het voort dat zij was het Heerlijk Vat van Devotie.