Deus, qui pro nobis Filium tuum crucis patibulum subire voluisti,
ut inimici a nobis expelleres potestatem,
concede nobis famulis tuis,
ut resurrectionis gratiam consequamur.
God, Gij hebt gewild dat uw Zoon voor ons
de dood onderging aan het kruis
om ons te bevrijden uit de macht van de
vijand.
Wij bidden U: schenk uw dienaren
ook de genade van de verrijzenis.
Het Collectagebed is
afkomstig uit het Sacramentarium
Gregorianum (Hadrianum), 9e eeuw, (Ed. Lietzmann 1921) 75, 1 en
was in het Romeins Missaal 1962 de Oratio secunda super populum van Feria IV Hebdomadæ Sanctæ, woensdag in de
Goede Week, MR 438770.
Het Collectagebed van vandaag berust op het Paasmysterie. Het heilsplan van God is, bondig samengevat: Christus moest lijden en op grond van zijn gehoorzaamheid tot de dood, verrijzen. De verlossing bestaat in het deelnemen aan de Dood en Verrijzenis van Christus. De oratie kort het heilsschema in en spreekt alleen over de dood van Christus en van de verrijzenis van de verloste mensen.
De bestemming van het heil, door de
smadelijke kruisdood van Jezus bewerkt, wordt heel algemeen in de termen “voor
ons” samengevat en vervolgens een aspect van het door God bedoelde heilsmysterie
uitgesproken, namelijk dat Hij ons door deze dood van zijn Zoon uit de macht
van de vijand wil bevrijden. De verlossing wordt daarmee als een bevrijding uit
de macht van de duivel begrepen. Meer toegespitst bestaat deze bevrijding uit
een gewelddadige verdrijving. De verlossing is een overwinning: die door het
hout (de boom van kennis van goed en kwaad) in het paradijs heeft overwonnen,
is aan en door het hout, het kruishout, opnieuw overwonnen. De duivel is het
wapen van zijn overwinning, namelijk de dood, ontrukt. De dood is nu tot wapen
van de Overwinnaar, die door zijn Lijden en Sterven de Verrijzenis bewerkt.
Hiermee hangt direct de bede om de genade
van de verrijzenis samen, waartoe de oratietekst onmiddellijk overgaat zonder
te spreken van het delen in het lijden en sterven door de verloste mens. De
macht over de dood, ontrukt aan de oude vijand, benut Jezus als Overwinnaar, om
de dood tot instrument van het leven te maken. Door de dood van Jezus aan het
kruis en door het deelgenootschap aan zijn Dood, krijgen wij deel aan de
Verrijzenis, die het Collectagebed vraagt. De Verrijzenis tot het eeuwige
leven in tijd en eeuwigheid.
Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat.