zondag 24 april 2022

Hoe beleef ik als kanunnikes van het Heilig Graf de verrijzenisspiritualiteit in mijn leven?

De boodschap van de Engel bij het lege graf (klooster Milesewa, Zuid-Servië, ca, 1230

Math 28, 1 – 10

Mc 16, 1 – 8

Elke dag opnieuw leg ik mijn leven naast dat van het Evangelie om te weten of ik de juiste koers volg, maar nog meer om de waarheid erin te vinden die in het dagelijks leven vaak verborgen is.

Die waarheid is de verrezen Heer die ik steeds opnieuw zoek. Het voorbeeld van de vrouwen en de engel bij het H. Graf zoals Mattheus en Marcus dat beschrijven spreekt mij het meeste aan. Steeds weer opnieuw moeten de ogen van mijn geest geopend worden. In het H. Graf opent de engel(en) de ogen van de vrouwen. Hij nodigt vriendelijk uit om te kijken in het lege graf en geeft hun zekerheid. Er is geen bedrog of een schijnwerkelijkheid. Dan belooft hij de vrouwen dat ze de verrezen Heer zullen zien; en dat gebeurt ook. Uit onszelf komen wij niet tot God, we hebben altijd hulp nodig in dit geval van de engel.

Dit verhaal herhaalt zich steeds in mijn leven: van de duisternis naar het Licht, van de droefheid naar de Vreugde, van de schijnwerkelijkheid naar de Waarheid, van de haat naar de Liefde, en uiteindelijk van de dood naar het Leven dat Christus zelf is.