zaterdag 5 maart 2022

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Dominica I Quadragesimæ In Christo tentati sumus, in ipso diabolum superavimus. Wij zijn in Christus bedroefd: in Hem hebben wij de duivel overwonnen.

 Ad Officium lectionis


Lectio altera
Ex Enarratiónibus sancti Augustíni epíscopi in psalmos
(Ps 60, 2-3: CCL 39, 766)

Tweede lezing

Uit de Commentaren op de Psalmen van de H. Augustinus, bisschop
(Ps 60, 2-3: CCL 39, 766)

Wij zijn in Christus bedroefd: in Hem hebben wij de duivel overwonnen

Verhoor, Heer, mijn smekingen; luister naar mijn gebed. Wie zegt dit? Alsof het er één was. Maar zie, of het er wel één is. Vanaf de uiteinden der aarde heb ik tot U geroepen, toen mijn hart beangstigd werd. Het is er dus niet één; maar in zoverre Een, omdat Christus één is, van Wie wij allen ledematen zijn. Want welke éne mens roept er vanaf de uiteinden der aarde? Dat doet alleen dat erfdeel, waarover tot de Zoon zelf gezegd is: Vraag en Mij en geven zal Ik u de heidenen tot uw erfdeel en de grenzen der aarde tot uw eigendom.
Dit is dus het bezit van Christus, dit zijn erfdeel, dit zijn Lichaam, dit éne is Christus’ Kerk. Haar eenheid, die wij zijn, roept van af de grenzen der aarde. En wat roept zij? Wat ik hierboven heb gezegd: Verhoor, Heer, mijn smekingen, luister naar mijn gebed. Vanaf de uiteinden der aarde heb ik tot U geroepen. Dat is, ik heb tot U geroepen vanaf de grenzen der aarde, dat is, van alle kanten.
Maar waarom heb ik dan geroepen? Omdat mijn hart beangstigd werd. Het toont aan, dat het hart onder alle volken over geheel de aarde niet een grote glorie geniet, maar in zware verdrukking verkeert.
Want ons leven op deze pelgrimstocht kan niet zonder beproeving bestaan omdat onze vooruitgang geschiedt langs de weg van de beproeving. Niemand toch kent zichzelf dan hij, die beproefd wordt. Ook kan niemand gekroond worden, als hij niet overwonnen heeft, maar hij kan niet overwinnen, als hij niet gestreden heeft, en hij kan niet strijden, als hij geen vijanden en beproevingen heeft.
Hij wordt dus beangstigd, terwijl zijn geroep klinkt vanaf de grenzen der aarde, maar toch wordt hij niet in de steek gelaten. Omdat Hij onszelf, die zijn Lichaam vormen, ook vooraf wilde vormen in dat Lichaam van Hem, waarin Hij reeds gestorven en verrezen is en ten hemel opgestegen, opdat, waar het Hoofd was voorgegaan, ook de leden mochten vertrouwen Hem te zullen volgen.
Daarom heeft Hij onze menselijkheid zelf overgenomen, toen Hij wilde bekoord worden door de Satan. Zojuist werd uit het Evangelie voorgelezen, dat de Heer Jezus Christus in de woestijn door de duivel werd bekoord. Inderdaad werd de Heer door de duivel bekoord. In Christus immers werd gij bekoord, omdat Christus voor zichzelf van u het vlees had, maar van zichzelf voor u de verlossing; van u voor zich de dood, uit zichzelf voor u het leven; van uw kant voor hem de smaad, van zijn kant voor u de eer; derhalve van uit u voor Hem de beproeving, van uit Hemzelf voor u de overwinning.
Als wij in Hem beproefd zijn, overwinnen we ook in Hem de duivel. Gij ziet waarom Christus beproefd is, en ziet ge dan niet waarom Hij heeft overwonnen? Erken, dat ge in Hem zijt beproefd en erken ook, dat ge in Hem overwinnaar zijt. Hij kan de duivel van Zich weren, maar als Hij zich niet liet beproeven, dan zou Hij niet leren hoe de beproeving te overwinnen.