Spiegel voor moeders en vrouwen die het zwaar hebben in hun zorgen voor hun naasten
De heilige Monica is een bijzonder opmerkelijke vrouwengestalte in de
geschiedenis van de Kerk en dat niet alleen omdat ze de moeder van een beroemde
zoon, de heilige Augustinus, was, maar omdat zij door haar voorbeeld van geloof
en vertrouwen voor alle tijden tot een spiegel werd voor die moeders en vrouwen
die het zwaar hebben in hun zorgen voor hun kinderen, voor hun naasten. Haar
leven is uit de geschriften van de heilige Augustinus goed bekend. Deze
beschrijft haar als een vrouw met buitengewone bekwaamheden en genadegaven,
maar tegelijk als menselijk, eenvoudig, ja, moederlijk.
Monica werd in
331 in Tagaste, een stad in Noord-Afrika in het gebied van het huidige
Algerije, geboren. In die tijd was dit een buitengewoon vruchtbare, bloeiende
streek met aantrekkelijke steden en was Tagaste een knooppunt van belangrijke
handelswegen. Monica stamde uit een welgestelde familie die een klein landgoed
bezat. De opmerking van de H. Augustinus dat hij van “arme ouders“ afstamde moet niet begrepen worden als “behoeftig“ in de huidige betekenis van het woord. Toentertijd beschouwde
een bezitter van een klein landgoed zich ook als arm in vergelijking met de
onmetelijke rijkdom van grootgrond-bezitters.
De familie vertegenwoordigde weliswaar de middenstand van de Afrikaanse oorsprong, maar was Romeins van cultuur en taal. Het waren gelovige, maar ook ijverige christenen. Monica werd zoals toen gebruikelijk tamelijk streng opgevoed door een huisslavin, die het volste vertrouwen van haar heer genoot. Zij bracht Monica matigheid en bescheidenheid bij en leerde haar ook zich te onthechten aan wereldse goederen.
Ofschoon uit een christelijke familie afkomstig was Monica met een heiden, Patricius, gehuwd. Huwelijken tussen heidenen en christenen schijnen in die tijd frequent te zijn voorgekomen. De heidenen stonden niet meer vijandig tegenover de christenen, maar duldden dat de vrouwen hun geloof beleefden en hun kinderen christelijk opvoedden.
Monica´s huwelijksleven was blijkbaar niet zo heel eenvoudig. Patricius was opvliegend van aard en nam het ook niet zo nauw met de echtelijke trouw. Maar Monica won door haar vriendelijk karakter en de rust waarmee ze haar mening naar voren wist te brengen, de achting van haar echtgenoot.
De familie vertegenwoordigde weliswaar de middenstand van de Afrikaanse oorsprong, maar was Romeins van cultuur en taal. Het waren gelovige, maar ook ijverige christenen. Monica werd zoals toen gebruikelijk tamelijk streng opgevoed door een huisslavin, die het volste vertrouwen van haar heer genoot. Zij bracht Monica matigheid en bescheidenheid bij en leerde haar ook zich te onthechten aan wereldse goederen.
Ofschoon uit een christelijke familie afkomstig was Monica met een heiden, Patricius, gehuwd. Huwelijken tussen heidenen en christenen schijnen in die tijd frequent te zijn voorgekomen. De heidenen stonden niet meer vijandig tegenover de christenen, maar duldden dat de vrouwen hun geloof beleefden en hun kinderen christelijk opvoedden.
Monica´s huwelijksleven was blijkbaar niet zo heel eenvoudig. Patricius was opvliegend van aard en nam het ook niet zo nauw met de echtelijke trouw. Maar Monica won door haar vriendelijk karakter en de rust waarmee ze haar mening naar voren wist te brengen, de achting van haar echtgenoot.
Toen
Augustinus, vermoedelijk als eerste zoon, het levenslicht zag was zij 23 jaar
oud; zij kreeg minstens nog een zoon en een dochter, Navigius en Perpetua. Bij
alle moeilijkheden die haar huwelijk meebracht verloor zij nooit de moed, maar
bleef hopen en bidden om de bekering van haar man hetgeen zij later
onophoudelijk voor haar zoon bleef doen. En daadwerkelijk werd Patricius in 370
in het doopregister ingeschreven. Het jaar daarop stierf hij, nadat hij het
H.Doopsel had ontvangen.