Festum
exaltationis Sanctæ Crucis, quæ, postridie dedicationis basilicæ Resurrectionis
super sepulcrum Christi erectæ, exaltatur et honoratur, sicut victoriæ eius
paschalis tropæum et signum in cælo appariturum, alterum adventum eius iam
universis prænuntians.
Het feest van Kruisverheffing. Op de dag na de kerkwijding
van de Verrijzenisbasiliek die boven het Graf van Christus is opgericht wordt
het heilig Kruis omhoog geheven en vereerd als het zegeteken van zijn
passoverwinning en als het teken dat aan de hemel zal verschijnen en dat nu
reeds voor iedereen de wederkomst van Christus aankondigt.*
Het Latijnse
Patriarchaat van Jeruzalem viert vandaag met de kerk van Rome het feest van
Kruisverheffing. In Jeruzalem staat dit feest in bijzonder perspectief omdat de
Verrijzenisbasiliek de materiële plaats is waar de kruisdood, de graflegging en
de verrijzenis van Christus samenkomen. Sint Paulus drukt zich sterk uit in
Galaten 6,14 waar hij zegt dat geroemd moet worden op het Kruis van onze Heer
Jezus Christus, want in Hem – aan het Kruis -
ligt ons heil, ons leven en onze verrijzenis, maar wel langs de weg van
het Kruis.
Tijdens het
episcopaat van bisschop Cyrillus van Jeruzalem [343-386] werd het ware Kruis
tijdens het passtriduum getoond aan de gelovigen, aldus Eusebius van Caesarea,
en waren reeds vele deeltjes van het Vera
Crux over heel de bewoonde wereld
verspreid.
In Jeruzalem werd
gisteren, 14 september, de kerkwijding gevierd van de basilieken die keizer
Constantijn in zijn godsvrucht had laten bouwen boven de Calvarieberg en het
Graf van de Heer.
De Orde van het
Heilig Graf die de Verrijzenisbasiliek van Jeruzalem als haar spirituele wieg
beschouwt vierde het feest van Kruisverheffing vrijwel aan het begin van haar
ontstaan in Jeruzalem.
Het handschrift
Barbarini (1160) waarin de oudste kalender en de liturgische teksten van de
Orde van het Heilig Graf zijn opgenomen, getuigt daarvan.