vrijdag 24 december 2021

Kerstmeditatie Thomas a Kempis: "in het zalige vertrouwen dat de mens door Uw genade opnieuw is geboren".

THOMAS A KEMPIS

MEDITATIE OVER DE GEBOORTE EN DE ARMOEDE VAN DE HEER JEZUS

Ik aanbid en breng U dank, Heer Jezus Christus, Enige Zoon van de Vader, vóór alle tijden geboren. Door onuitsprekelijk medelijden bewogen hebt Gij U verwaardigd geboren te worden in een vuile stal, en uit liefde voor de heilige armoede te worden neergelegd in een nauwe voederbak.

Ik prijs U, allerbeminnelijkste Jezus, voor uw luisterrijke oorsprong, voor uw glorierijke geboorte uit de zuivere Maagd Maria; voor uw armoede en voor uw nederigheid te willen liggen in zo'n arme en gemene kribbe. Wie zou kunnen mediteren over de gedachte van de allerhoogste God, die zich omwille van ons zo vernederde? O, welke dank is het menselijke geslacht Hem verschuldigd die om het te verlossen verkoos te liggen in een nauwe voederbak!

O oneindige tederheid, o  beminnelijkheid bovenmate, o zoetste liefde   God geboren als een hulpeloos kind, gewikkeld in lelijke windsels, liggend in een nauwe voederbak, met rauwe beesten om Hem heen!

O nederigheid die de menselijke gedachten te boven gaat, dat de Heer van alle heren Zich niet te goed acht om dienaar te worden van zijn eigen dienaren!

Maar, o mijn Heer en mijn God, het scheen U te gering toe mijn Schepper en ook mijn Vader te zijn: Gij achtte het zelfs niet beneden Uw waardigheid mijn Broeder te worden, en Vlees geworden van mijn vlees, in volle waarheid mijn natuur aan te nemen, behalve de zondigheid.

O Geboorte, buiten de loop van de natuur, triomferend over de natuurlijke orde van onze geboorten en uit goddelijke kracht de tranen verzachtend welke wij storten opdat door uw geboorte onze natuur mag worden hersteld!

O hoe aanbiddelijk en hoe lieflijk was uw Geboorte, o zoetste Jezus, Kind van de roemrijke Maagd, die door uw Geboorte uit de schoot van uw hoogverheven Moeder Maria, de geboorte van alle mensen herstelt, onze menselijke staat vernieuwt, onze veroordeling opheft en de handtekening van de tegen ons gerichte schuldbrief uitwist; en wel zó als iemand die klaagt geboren te zijn uit de stam van Adam, zich mag verheugen in uw zuivere Geboorte en in het zalige vertrouwen dat hij door Uw genade opnieuw is geboren.

Dank breng ik aan uw onverdiende en roemrijke Geboorte, Jezus Christus, enige Zoon van God. Door U immers hebben wij toegang gekregen tot de genade, waarin wij bevestigd zijn en waardoor wij vertrouwen op de heerlijke hoop van de kinderen Gods, ons vanuit de hemel beloofd. Gij die het onderpand van onze verlossing en de eeuwige hoop van alle mensen zijt, tot U, die ons tevoren al gezocht hebt toen wij U nog niet kenden, tot U nemen wij, nietswaardige zondaars, onze toevlucht.