vrijdag 24 december 2021

25 december Collectegebed Dagmis van Kerstmis

We werden geschapen voor God en voor Zijn heerlijkheid. Bij de schepping van de mens wilde God iets van Zijn transformerende heerlijkheid met ons delen. Het collectegebed van de Dagmis van Kerstmis verwijst naar de "vergoddelijking " van de mens door God. Op tweevoudige wijze kunnen we dit zien.
Ten eerste, vanuit Christus bezien: het mysterie van de zelf-ontlediging van de Tweede Persoon: Hij boog oneindig diep beneden Zijn waardigheid door Zelf het vlees en een menselijke ziel aan te nemen en mens te worden, in alles aan ons gelijk, behalve in de zonde.
Ten tweede, van ons uit gezien, onze menselijke natuur die geschapen is naar Gods beeld,  had een waardigheid die wij schonden en die nu door de onverwoestbare band met Christus’  goddelijkheid, door de "wonderlijke uitwisseling",  wordt verheven tot een nog grotere waardigheid. In Christus is onze menselijkheid reeds opgenomen aan de rechterhand van de Vader. De H. Eucharistie is onze "belofte van de toekomstige heerlijkheid".
Het mysterie van de Menswording dat wij met Kerstmis vieren verwijst naar de kenosis of de zelf-ontlediging van de Tweede Persoon. We omarmen nu de nederige dienstbaarheid van Jezus, en kijken uit naar de prachtige bestemming - gewonnen door het hout van de wieg en het Kruis - die ons wacht. In iedere H. Mis moet dit mysterie van de Menswording nauw aan ons hart en in onze geest worden gehouden. De Collecte van Kerstmis roept het moment op van de bereiding van de kelk door de priester tijdens iedere H. Mis. Voordat de priester de kelk opheft en als offer aanbiedt, vermengt hij  de wijn met een zeer kleine hoeveelheid water, slechts druppels. De vermenging van het water en de wijn onderstreept drie dingen.
Ten eerste, het openbaart hoe de Goddelijke Zoon nederig de  menselijke natuur aanvaardde.
Ten tweede, toont het hoe we zullen worden getransformeerd door Hem in het leven dat komt. Inderdaad, zijn wij die gedoopt zijn en die de Eucharistie ontvangen in Christus reeds omgevormd, zoals druppels water in Zijn wijn. In de vermenging van het water en de wijn, verliest het water zichzelf, en  wordt wat de wijn is. "O admirabile commercium! O wonderbare uitwisseling! ", zoals de Kerk tijdens de Vespers en de Lauden in het octaaf van Kerstmis zingt. Zoals de Kerkvaders het uitdruktn werd de Zoon van God de Zoon des mensen, zodat wij zonen van God zouden kunnen worden. Deze "heilige uitwisseling" is het hart van Heilige Mis. Brood en wijn worden aan ons gegeven door God en wij, op onze beurt, voegen onze offers en onze zelfgave toe, geven ze terug aan God, die ze door de kracht van de Heilige Geest in de werkelijke Aanwezigheid van Christus (Lichaam, Bloed, ziel en Goddelijkheid) transformeert. Op hun beurt transformeren de gedaanten van de Eucharistie ons en maken ons ook tot aanvaardbare offers aan God. In deze wonderlijke uitwisseling worden aardse en tijdelijke dingen op geheimnisvolle wijze, sacramenteel, voertuigen van de eeuwigheid.
Ten derde, het mengen van die paar (menselijke) druppels in de (goddelijke) wijn in de kelk (een beeld van offer en spijsoffer) onthult hoe leken hun gebeden en offers moeten verenigen met  dat wat de priester offert op het altaar: "Bidt broeders dat mijn en uw offer aanvaardbaar is voor God de Almachtige Vader." Er is een onderscheid betreffende de wijze waarop de priester en de mensen hun offers aanbieden. De mensen bieden een goed en aanvaardbaar offer aan God aan vanuit hun " priesterschap als gedoopten",  als ledematen van Christus, die de Hogepriester is. Maar de priester brengt een heel ander soort offer, als alter Christus . . . als andere Christus. Dus, moeten de mensen tijdens de H, Mis hun goede offergaven verenigen met die van de priester. De vermenging van het water en de wijn is een goed moment om een bewuste inspanning daartoe te doen.

We worden allemaal geconfronteerd met problemen en lijden. We dragen onze lasten, die van anderen en vormen zelf dikwijls een last voor anderen. Als Christus onze menselijke natuur door een aanraking van Zijn goddelijkheid kan transformeren, kan Hij onze smarten en zorgen transformeren. In de biechtstoel stel ik vaak aan de mensen voor dat wanneer de kelk wordt klaargemaakt, ze hetgeen hun benauwt in die kelk moeten gieten middels het kleine beetje water dat zal worden opgenomen door de wijn en vervolgens wordt getransformeerd met de wijn in de consecratie. Geef het allemaal terug aan God door het Offer van het Kruis, door de Heilige Mis.