Memoria
Feria IV Hebdomadæ II Adventus
Ad Officium lectionis
Introductio
Fontiberi in Hispania circa annum 1542 natus est. Post aliquod tempus apud
Carmelitas exactum, anno 1568, sancta Teresia de Avila suadente, primus inter
fratres Ordinis reformationem aggressus est, quam laboribus operibusque
innumeris sustinuit. Anno 1591 Ubedæ mortuus est, sanctitatis et sapientiæ
laude insignis, cuius testes spiritualia opera ab ipso conscripta exstant.
Johannes werd omstreeks 1542 te Fontiveros in Spanje geboren. Na
enige jaren van kloosterleven als karmeliet, ontmoette hij de heilige Teresia
van Avila en begon hij, op haar aanraden, met de hervorming van zijn orde. Deze
onderneming kostte hem zeer veel moeite en offers. Hij stierf in 1591 te Ubeda
in de roep van heiligheid en wijsheid. Daarvan getuigen ook zijn geestelijke
geschriften.
Lectio
altera
Ex Cántico spiritáli sancti Ioánnis a Cruce
presbýteri
(Red. B, str.
36-37, Edit. E. Pacho, S. Juan de la Cruz, Obras completas, Burgos, 1982, pp.
1124-1135)
Tweede lezing
Uit het Geestelijk Hooglied van de
heilige priester Johannes van het Kruis († 1591)
Het
inzicht in het geheim dat verborgen is in Christus Jezus
Hoeveel
mysteries en wonderen ook door de heilige leraren werden opgespoord en door
heilige zielen in deze toestand van geestelijk leven werden verstaan, deze
mysteries zijn zó diep, dat er nog altijd meer voor hen te zeggen en nog meer
te begrijpen overbleef.
Zo
is het mogelijk altijd dieper door te dringen in Christus. Hij is als een rijke
mijn met veel aderen vol rijkdommen. Hoe diep men ook graaft, nooit vindt men
een einde of een grens. Veeleer vindt men in iedere holte nieuwe aderen met
nieuwe rijkdommen her en der.
Daarom
zei Paulus van deze zelfde Christus: ‘In Christus zijn alle schatten van
wijsheid verborgen aanwezig’ (Kol. 2, 3). De ziel kan er niet in
doordringen of ze aanraken, als zij niet eerst door het dichte kreupelhout van
in- en uitwendig lijden tot de goddelijke Wijsheid gaat. Men kan dus in dit
leven wel iets begrijpen van deze mysteries van Christus, maar men kan daartoe
niet komen wanneer men niet veel geleden en niet veel gunsten van God ontvangen
heeft op verstandelijk en zintuiglijk niveau. En ook moet men zich ijverig op
het geestelijke hebben toegelegd.
Want
al deze gunsten staan lager dan de wijsheid omtrent de mysteries van Christus.
Al die dingen zijn immers zoveel als voorwaarden om daartoe te geraken.
Mocht
men toch volledig begrijpen, dat men niet kan doordringen in de dichte rijkdom
van Gods wijsheid - die veelzijdig is - tenzij door op vele wijzen binnen te
dringen in de dichtheid van het lijden! Mocht de ziel hierin haar troost zoeken
en hiernaar verlangen! Mocht men toch inzien dat een ziel, die werkelijk naar
Gods wijsheid verlangt, allereerst het lijden verlangt, om in het compacte
lijden van het kruis door te dringen!
In
deze zin vermaande Paulus ook zijn Efeziërs, ‘de moed niet te verliezen bij de
verdrukkingen’, maar heel stevig ‘geworteld en gegrondvest te blijven in de
liefde, om met alle heiligen te kunnen vatten wat de breedte en lengte en
hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus die alle kennis te
boven gaat; om vervuld te worden van de hele volheid Gods’ (Ef. 3, 13.17-19).
Om
binnen te treden in deze rijkdom van zijn wijsheid is het kruis immers de
poort, en deze is nauw. Weinigen zijn er die daardoor willen binnengaan; maar
velen zijn er die willen genieten van de geneugten waartoe men komt via het
kruis.