Festum
Ad
Officium lectionis
Ex Homilíis sancti Ioánnis Chrysóstomi epíscopi in Evangélium Ioánnis
(Hom. 19, 1: PG 59, 120-121)
Tweede lezing
Uit een preek
van de heilige Johannes Chrysostomus, bisschop van Constantinopel († 407), over
het evangelie van Johannes
(Hom. 19, 1: PG 59, 120-121)
Wij
hebben de Messias gevonden
Toen Andreas bij Jezus verbleef en veel geleerd had,
hield hij die schat niet voor zich, maar hij haastte zich en liep snel naar
zijn broer Simon om hem deelgenoot te maken van wat hij ontvangen had. Merk op
wat hij tegen zijn broer zegt: ‘Wij hebben de Messias gevonden; vertaald
betekent dat: de Gezalfde’ (Joh. 1, 41). Zie je hoe hij hier bewijst
hoeveel hij in korte tijd heeft geleerd? Want hij toont de overredingskracht
van de Meester, maar ook de ijver waarmee de leerlingen zelf al vanaf het begin
zijn onderricht volgden.
In het woord van Andreas spreekt een mens die vurig
naar de aanwezigheid van de Messias verlangt en uitziet naar zijn komst uit de
hemel, die nu zijn verschijnen met vreugde begroet en dan wegsnelt om anderen
in de blijde boodschap te laten delen. Dat is een goede gezindheid onder
broers, dat is vriendschap in een familie en een zuivere gezindheid om elkaar
in geestelijke zaken de hand te reiken.
Merk nu ook op hoe het hart van Petrus al vanaf het
begin toegankelijk en bereidwillig is. Want meteen snelt hij toe, zonder
dralen. Er staat: ‘Hij bracht hem bij Jezus’ (Joh. 1, 42). Laat niemand
nu zijn inschikkelijkheid veroordelen, omdat hij zonder veel onderzoek dat
woord aanvaardde. Het ligt immers voor de hand dat zijn broer hem dat
nauwkeurig en uitvoerig heeft verteld. Maar de evangelisten vatten overal veel
samen en streven naar beknoptheid. Overigens staat er niet dat hij meteen
geloofde, maar: ‘Hij bracht hem bij Jezus.’ Hij gaf zijn broer aan Jezus om van
Hem alles te leren, want er was nog een derde leerling bij, die bij dat
gebeuren aanwezig was.
Als nu Johannes de Doper zegt: ‘Hij is het Lam’, en:
‘Hij doopt met de Geest’, maar een nadere uiteenzetting hierover aan Christus
overlaat, zou Andreas dit dan niet met veel meer recht doen, want hij werd toch
niet in staat geacht het geheel voldoende uit te leggen. Hij bracht echter zijn
broer met zoveel ijver en vreugde naar de bron van het licht, dat deze de kans
niet voorbij liet gaan en niet aarzelde.