21 januari H. Agnes
“Virgo permansit et martyrium obtulit”
Zij bleef maagd en
werd martelares
Martyrologium Romanum:
De gedachtenis van de
heilige Agnes, maagd en martelares, die nog als meisje te Rome het hoogste
getuigenis aflegde van het geloof en de roem van haar zuiverheid met de
marteldood heiligde. Door immers niet alleen haar leeftijd, maar ook haar
vervolger te overwinnen oogstte zij bij de mensen de grootste bewondering en
verwierf zij nog meer heerlijkheid bij God. Op deze dag wordt de bijzetting van
haar lichaam gevierd.
“Meisjes van die
leeftijd kunnen zelfs niet de boze blikken van haar ouders verdragen en
schreien gewoonlijk al bij het prikken met een naald alsof het over grote
wonden ging, maar zij [Agnes] bleef onverschrokken in de bloedige handen van de
beulen, onbewogen toen er hard getrokken werd aan de knarsende ketenen. (…)
Nog niet geschikt voor
de straf en reeds rijp voor de overwinning; moeilijk kon zij strijden,
gemakkelijk kon zij gekroond worden. (…)
Allen weenden, maar
zij zelf weende niet. De meesten stonden verwonderd over het feit dat zij zo
gemakkelijk de rijkdommen van haar leven wegschonk als had zij die reeds ten
volle genoten, terwijl ze zij nog niet geproefd had.
Allen stonden er
verbaasd over, dat zij nu al als getuige voor God optrad, terwijl zij om haar
leeftijd nog niet eens over zichzelf kon beschikken. Tenslotte bewerkte zij,
dat men haar getuigenis over God geloofde, terwijl zij zelf in haar menselijke
verschijning nog niet geloofwaardig was: omdat hetgeen boven de natuur is, van
de Schepping der natuur afkomstig is. (…)
Een tweevoudig
martelaarschap: één om de kuisheid en één om het geloof. Zij bleef maagd en
werd martelares”.
(Ex Tract. S. Ambrosii ep. De viriginibus” Lib. I, c.7-9; PL [ed. 1845] 190-191)
(Ex Tract. S. Ambrosii ep. De viriginibus” Lib. I, c.7-9; PL [ed. 1845] 190-191)
De naam van de H. Agnes wordt in verband gebracht met het
Latijnse agnus (lam) en is vermeld in
de oudste martelarenlijst van Rome (354).
De Kerk heeft haar geëerd door haar naam op te nemen in de
canon van het Misoffer, de onbloedige vernieuwing van het offer van het Lam
Gods dat de zonden van de wereld
wegneemt. Haar naam verwijst ook naar het Griekse agnè, dat is: de kuise.
En met een
plechtigheid, subliem van eenvoud, was men tot voor kort gewoon in Rome haar
feestdag, 21 januari, te gedenken: ter herinnering aan de zachtmoedigheid van
het goddelijk Lam en de lieflijkheid van Agnes
werden op haar altaar in de basiliek aan de via Nomentana twee lammeren
geplaatst en gezegend; het vorig jaar werden de lammeren gezegend in de hal van
het Domus S. Marthæ. Uit de wol van deze dieren weeft men later de pallia, door de paus aan de
aartsbisschoppen verleend als wezenlijk teken van hun rechtsmacht.
In Europa tot aan WO II en ook nog even daarna was Agnes
een bekende doopnaam. Ook in de middeleeuwse vrouwenkloosters waren er altijd
religieuzen met deze naam. De H. Agnes was om haar dubbel getuigenis van
godgewijde maagdelijkheid en stoer martelaarschap een voorbeeldfiguur bij de
opgang tot het religieuze leven.
In de Nederlanden en daarbuiten was de H. Agnes een bekende
volksheilige en met haar dies natalis
waren een aantal vrome gebruiken verbonden.
Binnen de Congregatie van Windesheim voortgekomen uit de geestelijke vernieuwingsbeweging van de Moderne Devotie was zij een geliefde heilige.
“In 1395 werd Agnes patrones van een huis van de broeders van de Moderne Devotie, dat al in 1384 was opgericht op de zogenoemde Nemelerberg nabij Zwolle; zowel het huis als de locatie stonden sindsdien bekend als “Agnietenberg” (mons sanctæ Agnetis). Uit de door Thomas van Kempen (+1471) geschreven kroniek van dit broederhuis en van het regulierenklooster dat hier in 1398 voor in de plaats kwam en tot 1561 zou blijven bestaan’, wordt duidelijk dat aan Agnes zowel een belangrijke liturgische gedachtenis als een bijzondere devotie als voorspreekster toekwam”. (1)
(1) Uit: Charles Caspers, Sint Agnes als katalysator. Een jonge Romeinse martelares vertelt over de spiritualiteit van de zusters van Diepenveen. Trajecta 11(2002)I,18-40, p.23
Binnen de Congregatie van Windesheim voortgekomen uit de geestelijke vernieuwingsbeweging van de Moderne Devotie was zij een geliefde heilige.
“In 1395 werd Agnes patrones van een huis van de broeders van de Moderne Devotie, dat al in 1384 was opgericht op de zogenoemde Nemelerberg nabij Zwolle; zowel het huis als de locatie stonden sindsdien bekend als “Agnietenberg” (mons sanctæ Agnetis). Uit de door Thomas van Kempen (+1471) geschreven kroniek van dit broederhuis en van het regulierenklooster dat hier in 1398 voor in de plaats kwam en tot 1561 zou blijven bestaan’, wordt duidelijk dat aan Agnes zowel een belangrijke liturgische gedachtenis als een bijzondere devotie als voorspreekster toekwam”. (1)
(1) Uit: Charles Caspers, Sint Agnes als katalysator. Een jonge Romeinse martelares vertelt over de spiritualiteit van de zusters van Diepenveen. Trajecta 11(2002)I,18-40, p.23