zondag 8 augustus 2021

Woorden van de heilige Teresia Benedicta van het Kruis (Edith Stein) - Bidden is de hoogste prestatie van de menselijke geest

Ter inleiding

Op 1 mei 1987 werd de dienares Gods Teresia Benedicta van het Kruis door paus Johannes Paulus II zaligverklaard in Keulen en op 11 oktober 1998 heilig. De paus typeerde haar als: Dochter van Israël en trouwe Dochter van de Kerk. Zij geldt samen met Catharina van Siena en Birgitta van Zweden als beschermheiligen van Europa. Haar kerkelijke feestdag is 9 augustus.

Woorden:

Van in mijn prille jeugd wist ik dat goedheid veel belangrijker is dan verstand.

“Vurig bewoog ons allen in die tijd het vrouwenvraagstuk. (…) Vaak spraken wij ook over het probleem van een dubbel beroep. Erna [de een jaar oudere zus van Edith] en de beide vriendinnen betwijfelden zeer, of men omwille van het huwelijk zijn beroep moest opgeven. Ik alleen verzekerde steeds dat ik voor geen enkele prijs mijn beroep zou offeren. Als iemand ons toen de toekomst had kunnen voorspellen! De drie anderen huwden en bleven toch hun roeping trouw. Ik bleef ongehuwd, maar aanvaardde een band, waarvoor ik met vreugde elk ander beroep zou willen offeren”. (Edith Stein. Mijn jeugd. Uit het leven van een joodse familie. Hoofdstuk IV, nr.1)

Het gebed is de hoogste prestatie van de menselijke geest.

Wij hebben stille momenten nodig, waarin wij Gods Woord in ons laten werken.

Leef bij God en je vindt de bron van het zuiverste geluk.