dinsdag 21 juni 2022

De laatste momenten van Thomas More

De laatste momenten van Thomas Moore

Op dinsdag, 6 juli 1535, kwam Sir Thomas Pope, een van More’s vrienden, met een bericht van de koning en de raad en kondigde hem aan dat hij dezelfde dag nog vóór negen uur zou sterven. Het is moeilijk uit te maken of More’s antwoord ironisch was of niet. Hij was een man die zijn geheim tot het laatst bewaarde. ”Master Pope”, zei hij, “ik dank u hartelijk voor uw goed bericht. Ik ben Zijne Koninklijke Hoogheid steeds zeer verplicht gebleven voor de weldaden en eer, waarmee u mij nog steeds van tijd tot tijd zo vrijgevig hebt overladen. Nog meer ben ik Zijne Genade verplicht omdat hij mij naar deze plaats heeft gestuurd waar ik voldoende tijd en plaats had om over mijn einde na te denken. En, God sta mij bij, Master Pope, ik ben Zijne Genade verplicht dat het hem goed leek mij zo spoedig van het lijden van deze ellendige wereld te bevrijden. Daarom zal ik niet verzuimen zowel hier als in de andere wereld ernstig voor Zijne Genade te bidden”.
“Verder is het de wil van de Koning”, zei Pope, “dat u bij uw terechtstelling niet breedvoerig zult spreken”.
“Master Pope”,  zei More, “u doet er goed aan mij op de wil van Zijne Genade te wijzen, want anders had ik in de mening verkeerd bij deze gelegenheid iets te zeggen, nu in ieder geval niets, wat uwe Majesteit reden zou hebben gegeven aanstoot te nemen. Welke mijn bedoeling ook moge zijn geweest,  ik ben bereid mij gehoorzaam naar de bevelen van Zijne Genade te voegen. U, Master Pope, vraag ik bij Zijne Majesteit moeite te doen opdat mijn dochter Margareth bij mijn begrafenis aanwezig mag zijn”.
“De Koning is reeds accoord”, zei Pope “dat uw echtgenote, uw kinderen en uw vrienden de permissie zullen krijgen, aanwezig te zijn”.

Dit gesprek bewijst dat Hendrik VIII Thomas More’s spreektalent zelfs nog op het schavot vreesde. De Kartuizers en Richard Reynolds hadden tijdens hun terechtstelling zolang ze nog adem hadden gepreekt en Thomas More was ongetwijfeld een veel betere redenaar dan zij.  Zijn spreektalent was de burgers van Londen en het hof voldoende bekend.

Toen Pope onder stromende tranen afscheid had genomen, trok Thomas More zijn beste gewaden aan die hij bezat. Hij wilde, zoals altijd, zo goed mogelijk verschijnen. De bevelvoerende commandant van de Tower was ontzet. Als deel van zijn uitbetaling kreeg de scherprechter naar gewoonte de kleding van zijn slachtoffer en de commandant zei dat deze man een schurk was. Tenslotte schikte Thomas zich naar het argument van de commandant – waarschijnlijk omdat hij niemand anders iets waardevols wilde laten toekomen, die het voor immorele doeleinden zou kunnen aanwenden.

Zo trok hij dan een grauwe mantel aan die zijn dienaar John Wood toebehoorde. De beul vermaakte hij een gouden munt, een zogenaamde “engel”. Vervolgens werd hij naar het schavot op Towerhill gevoerd. Richard Empson en Edmond Dudley, de gehate minister van financiën van Hendrik VIII, waren daar in 1510 gestorven. Thomas More was bij hun onthoofding aanwezig geweest. Buckingham was in 1521 daar terechtgesteld en More had hem waarschijnlijk zien sterven. Bisschop John Fisher was twee weken eerder op hetzelfde schavot onthoofd. 

Thomas More hield op weg naar zijn dood een klein rood kruis vast,  symbool voor het Bloed van Christus en ook symbool van de kruisvaarders die naar het Heilige Land waren getrokken om de ongelovigen te bevechten. Er zijn talrijke anekdoten bekend van zijn gang naar de Towerheuvel, tussen dicht opeengepakte menigten door die hem wilden zien sterven. Alle versies stemmen op één punt overeen: Hij bewaarde zijn geestkracht en zijn zelfbeheersing tot het einde. Het schavot was oud en onstabiel, en in tegenstelling tot bisschop Fisher die alleen het schavot kon bestijgen, had More een helpende hand nodig om de treden op te komen. Zo zei hij tegen de bevelvoerende Towercommandant: “Ik bid u, Master luitenant, help mij omhoog, voor het naar beneden komen zal ik zelf zorg dragen”.

Volgens traditie knielde de beul en bad More om vergeving voor hetgeen hij hem zou moeten  aandoen. Hij hield zich eveneens aan de voorschriften van de traditie, omarmde en kuste de beul en gaf hem zijn zegen.

Dan vroeg hij met enkele woorden de aanwezigen  voor hem te bidden en samen met hem te getuigen dat hij “hier en nu in het geloof en voor het geloof van de Heilige Katholiek Kerk de dood onderging”. Een pamflet met de titel Paris News Letter bracht het bericht over het proces en de terechtstelling op het continent. Daarin stond de opmerkelijke zin dat Thomas More gezegd had te sterven als een goede dienaar van de Koning maar op de eerste plaats als dienaar van God.

Zoals bij terechtstellingen in die tijd de gewoonte was, had Thomas More de meeste van zijn kleren uitgetrokken en deze als betaling aan de beul gegeven. Vervolgens had hij de scherprechter gezegd geen angst te hebben om zijn werk te doen. Zijn hals was kort, zo zei  Thomas More en hij zou op het teken van de scherprechter maar direct toeslaan. Vijftig jaar later zou Stapleton schrijven  dat Thomas More zelf een linnen doek voor zijn ogen had gebonden. Dit detail vernam hij van Margareth Giggs-Clement,  More’s aangenomen dochter en het enige familielid dat Thomas More zag sterven op het schavot.

Het blok voor de onthoofding was laag en klein. Thomas More moest, net zoals John Fisher voor hem, op de buik liggend zijn  hoofd op het blok leggen. Voorzichtig schoof hij zijn warrige baard opzij. Enkele omstanders beweerden dat hij gezegd had dat de baard niet afgesneden hoefde te worden want hij had geen hoogverraad gepleegd.

Toen hij zich recht had gelegd, wachtte hij af en reciteerde inwendig ongetwijfeld een van de oude gebeden van zijn geliefde Kerk, zoals vele martelaren dat voor hem hadden gedaan en ook na hem tot op de dag van vandaag hebben gedaan en doen. Vragen wij de voorspraak van John Fisher en Thomas More dat ook wij als getuigen plicht is, zullen doen wat nodig is, ongeacht de gevolgen.

Bewerkte vertaling uit: Richard Marius, “Thomas Morus. Eine Biographie”. New York-Zürich, 1984-1987.

De liturgische feestdag van de H.Thomas More werd na zijn zalig- en heiligverklaring in 1996 en 1935  vastgelegd op 9 juli. Sinds het Tweede Vaticaanse Concilie wordt zijn feestdag op 22 juni gevierd,  welke datum ook als feestdag geldt voor de H. John Fisher, de enige bisschop die tijdens de Engelse reformatie loyaal aan de paus bleef. De H.Thomas More is de patroon van politici en staatslieden. De Anglicaanse Kerk voegde in 1980 de heiligen Thomas More en John Fisher toe aan de lijst van heiligen en helden van de christelijke Kerk met feestdag op 6 juli (sterfdag Thomas More).