vrijdag 28 augustus 2020

29 augustus - Onthoofding van Johannes de Doper

Sint Jan de Doper, de strenge boetgezant in de woestijn, die niet gehuld ging in zachte klederen noch als een riet door de wind werd bewogen, profeet en voorloper des Heren, is gestorven als martelaar der gerechtigheid, als onovertroffen voorbeeld van belijdersmoed, als onverschrokken kampioen der zedelijkheid. Hij viel ten offer aan de zwakheid van Herodes en de haat van Herodias: zijn bloedig hoofd op de schaal om één moedig woord van waarheid. Welke offers getroost ik mij voor de triomf der waarheid in de wereld, in mijn omgeving, in mijzelf? Christus is een tweesnijdend zwaard en een teken van tegenspraak, ook in de mens zelf. „De waarheid zal u vrij maken”, doch slechts ten koste van een onverbiddelijke strijd tegen alle leugen, lafheid en onechtheid. Bestaat er overeenstemming tussen mijn denken en doen, tussen mijn geloven en spreken, tussen mijn privé en mijn openbaar leven?
Uit Willem Grossouw. Innerlijk leven