donderdag 25 februari 2016

Kardinaal Newman - Kruisweg - The Stations of the Cross 10


Tiende statie

Jezus wordt ontkleed en met gal gelaafd

V. Wij aanbidden U, Christus, en loven U.
R. Omdat Gij door Uw heilig Kruis de wereld verlost hebt.

Eindelijk is Hij aangekomen op de plaats van het offer, en men begint Hem gereed te maken voor het kruis. De klederen worden Hem van het bloedende lichaam gescheurd, de Heilige der Heiligen staat daar blootgesteld aan de blikken van de ruwe en spottende menigte.
O, Gij, die in Uw Passie van al Uw klederen werd beroofd en prijsgegeven werd aan de nieuwsgierigheid en de spotlust van het gepeupel, ontkleed mij hier en nu van mijzelf, opdat ik op de Laatste Dag niet te schande kom te staan voor mensen en engelen. Gij hebt de beschaming op Calvarië ondergaan, om mij de beschaming op de oordeelsdag te besparen. Gij had niets om U persoonlijk te beschamen, en de beschaming die Gij toch onderging was alleen omdat Gij de menselijke natuur had aangenomen. Toen men de kleding van U afnam, waren die onschuldige ledematen van U slechts voorwerpen van nederige en liefdevolle aanbidding voor de hoogste serafijnen. Zij stonden om U heen in sprakeloos ontzag, verbaasd over Uw schoonheid, en zij sidderden over Uw oneindige zelfvernedering. Maar ik, o Heer, hoe zal ik er uitzien, als Gij mij eenmaal aan aller blikken prijsgeeft, ontdaan van dat kleed van genade dat van U komt, en te zien in mijn eigen persoonlijk leven en mijn eigen natuur? Ach, hoe afzichtelijk ben ik van mezelf, zelfs in mijn beste ogenblikken. Ook wanneer ik gereinigd ben van mijn doodzonden, welk een ziekte en welk bederf is dan nog te zien in mijn dagelijkse zonden. Hoe zal ik ooit geschikt kunnen zijn voor het gezelschap van engelen, hoe voor Uw tegenwoordigheid, als Gij niet die vuile melaatsheid wegbrandt in de vlammen van het Vagevuur?

Onze Vader, Wees gegroet

V. Ontferm U over ons, Heer, ontferm U over ons.
R. O God, wees ons zondaars genadig.

Mogen de zielen der gelovigen in vrede rusten. Amen.
------------------------------------------------------------------
 THE TENTH STATION

Jesus is stripped, and drenched with gall.

V. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi.

R. Quia per sanctam Crucem tuam redemisti mundum.>

At length He has arrived at the place of sacrifice, and they begin to prepare Him for the Cross. His garments are torn from His bleeding body, and He, the Holy of Holiest, stands exposed to the gaze of the coarse and scoffing multitude.

O Thou who in Thy Passion wast stripped of all Thy clothes, and held up to the curiosity and mockery of the rabble, strip me of myself here and now, that in the Last Day I come not to shame before men and Angels. Thou didst endure the shame on Calvary, that I might be spared the shame of the Judgment. Thou hadst nothing to be ashamed of personally, and the shame which Thou didst feel was because Thou hadst taken on Thee man's nature. When they took from Thee Thy garments, those innocent limbs of Thine were but objects of humble and loving adoration to the highest Seraphim. They stood around in speechless awe, wondering at Thy beauty, and they trembled at Thy infinite self-abasement. But I, O Lord, how shall I appear if thou shalt hold me up hereafter to be gazed upon, stripped of that robe of grace which is Thine, and seen in my own personal life and nature? O how hideous I am in myself, even in my best estate. Even when I am cleansed from my mortal sins, what disease and corruption is seen even in my venial sins. How shall I be fit for the society of Angels, how for Thy presence, until Thou burnest this foul leprosy away in the fire of Purgatory?

Pater, Ave, etc.