woensdag 3 februari 2016

Gehoorzaamheid "Met de nederigheid stijgen wij op"


"Niet mijn wil maar Uw wil geschiede"
Gehoorzaamheid, armoede en kuisheid zijn de drie evangelische raden. Deze evangelische raden moeten in het licht van Christus gezien worden; Hijzelf immers nodigt ons uit deze te beoefenen. Deze drie raden zijn tegenovergesteld aan de natuurlijke neigingen van de mens, toch kunnen we ze met de genade van Christus volbrengen. De gehoorzaamheid is misschien het meest moeilijk want deze druist rechtstreeks in tegen ons eigen “Ik” en daarmee onze eigen wil. Wanneer onze wil overkomt met Gods wil dan is er niks aan de hand, maar zodra wij niet willen wat God wil, dan wordt het heel moeilijk. Dat kunnen grote dingen zijn maar meestal zijn het kleine zaken. De genade die wij hebben ontvangen krachtens ons Doopsel en onze Professie en het dagelijks ontvangen van de H. Communie en het Woord van God stellen ons in staat boven ons zelf uit te stijgen. Dat wil niet zeggen dat we met de voeten  boven de grond zweven, maar zoals de H. Augustinus zegt: De nederigheid is de grondslag van alle deugd, het is de eerste, tweede, derde, enzovoort stap naar boven. Met de nederigheid stijgen wij op. Christus schenkt ons dan het bovennatuurlijk licht en de kracht om te doen wat hij vraagt. Hij geeft ons een bovennatuurlijk inzicht in de heerlijkheden die de mens zonder God niet kent en onzichtbaar zijn voor de wereld en voor onze vleselijke ogen. Het zijn de rijkdommen van het geestelijke leven. Een echte Christen weet wat dit betekent en kent dan ook de grote waarde van deze evangelische raden, die ieder op zijn eigen plaats en met zijn eigen unieke roeping moet beleven. Alleen door deze te beoefenen zal hij een voorsmaak krijgen van het eeuwige leven en het nut ervan inzien.