Maria is bezig een draad te
spinnen. Jozef houdt het spinrokken op met de linker hand, terwijl hij met de
rechter een klos vastheeft. Het spinnen van een draad is vaak symbool voor
iemands leven. Maria spint de draad van Jezus’ leven. Dat alleen al is
verbijsterend. Uit het verhaal dat hierbij hoort, weten we dat het Kind van God
afkomstig is. Dat het Gods Zoon is, die afdaalt vanuit de eeuwigheid en mens
wordt om ons, mensen, tot verlossing te brengen. God wordt mens. Daarin is Hij
zo consequent dat Hij zich geheel onderwerpt aan het menselijk gebeuren. Niet
alleen door in de schoot van een jonge moeder af te dalen en daar negen maanden
te verblijven. Maar ook door die jonge moeder de levensdraad te doen spinnen
van dat goddelijk Kind. God vertrouwt zich volkomen toe aan de zorg en de
liefde van de mensen. Je moet maar durven!
Op subtiele wijze loopt de kunstenaar op Jezus’
levensverhaal vooruit. Hij zal ons verlossen door zijn bloed te vergieten.
Daarop duidt de afbeelding van de pelikaan boven op de kluwen. De vogel pikt
zichzelf in de borst, waardoor bloed tevoorschijn komt. Volgens de middeleeuwse
opvatting hield ze daarmee haar jongen in leven. Vandaar dat zij symbool is
geworden van Jezus die immers zijn Bloed vergoot om ons in leven te houden.
Jozef mag bij dit alles een
helpende rol spelen. Een nederige rol. Even tevoren hebben we gehoord dat hij
er over dacht om van Maria te scheiden. Hij had gezien welke rol de almachtige
God aan het meisje had toebedeeld. Hij had gemeend dat er voor hem in dat
overweldigende gebeuren geen plaats was. Hij wilde God niet voor de voeten
lopen en overwoog in stilte van haar weg te gaan. Maar in een droom kwam de
engel hem zeggen dat hij nodig was naast Maria. En dat heeft de kunstenaar hier
in alle eenvoud uitgebeeld. Maria heeft de hulp van Jozef nodig. Straks zal
blijken wat die hulp van Jozef waard is: hij zal moeder en Kind van de dood
redden door op tijd te vluchten voor het geweld van de koning die er op uit is
om het Kind te doden.
Maar zover is het hier nog
niet. Hier wordt de nadruk gelegd op de eenvoud en de nederigheid van Jozefs
hulp. Maar die hulp zal vruchtbaar blijken. Vandaar waarschijnlijk dat de
kunstenaar Jozef heeft doen plaatsnemen in een overvloedig groen landschap; op
de voorgrond zien wij zelfs een konijntje, ook al symbool van vruchtbaarheid.
Dit hele gebeuren klinkt de hemel als muziek in de oren. Daarop duiden
de viool spelende engeltjes.
Afbeelding: ca 1450, paneelschildering. Nederland, ’s Heerenberg, Huis Bergh.)
Met vriendelijke dank aan de auteur Dries van den Akker s.j./2012.11.25]