maandag 7 december 2015

Liturgia Horarum Uit de ‘Commentaren op Jesaja van bisschop Eusebius van Caesarea’


Een stem, die roept in de woestijn.

Een stem, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt de paden recht voor onze God. Deze (stem) verklaart duidelijk, dat hetgeen in de voorspelling besloten ligt, niet in Jeruzalem maar in de woestijn zal plaats hebben, namelijk dat eens de glorie des Heren zal verschijnen en het heil van God kenbaar wordt voor alle vlees.

Dit alles nu is volgens de geschiedenis toen woordelijk in vervulling gegaan, toen Johannes de Doper de verlossende komst van God aankondigde in de woestijn bij de Jordaan, waar het heil van God werd aanschouwd. Want daar werden Christus en zijn glorie aan allen bekend, toen onder de doop van Christus de hemelen zich openden en de Heilige Geest, in de gedaante van een duif neerdalend, boven Hem bleef staan en de stem van de Vader weerklonk, die voor zijn Zoon getuigde:  Deze is mijn welbeminde Zoon, luistert naar Hem.

Dit nu werd gezegd, omdat God naar de woestijn zou komen, die altijd ondoordringbaar en ontoegankelijk was geweest. Alle volken toch leefden zonder kennis van [de ware] God, voor zover de rechtvaardigen en de profeten geen toegang hadden tot die volken.

Daarom beveelt die stem de weg te bereiden voor het woord van God, die weg, die onbegaanbaar was en ruw, te effenen, om te bewerken, dat ook onze komende God erop kon voortgaan. Bereidt de weg des Heren: Dat is de evangelische prediking en de nieuwe troost, die verlangt dat het heil Gods tot de kennis doordringt van alle mensen.

Bestijg de hoogste berg, gij vreugdebode van Sion. Verhef uw stem met kracht, Jeruzalems vreugdegezant. Deze woorden sluiten uitstekend aan bij de zin van het voorgaande en maken terecht melding van de vreugdebode. Ze verkondigen de komst van God tot de mensen, nadat er sprake is geweest van een stem die roept in de woestijn. Want op de profetie aangaande Johannes de Doper volgde heel passend de vermelding van de vreugdebode.

Wat is derhalve dat Sion anders dan wat vroeger Jeruzalem werd genoemd? Want die berg was het ook, die door deze schriftuurplaats wordt genoemd: Deze Sionsberg, waarop ge hebt gewoond. En de Apostel zegt: Ge zijt gekomen tot de berg Sion. Wordt misschien op deze wijze het koor der apostelen bedoeld, dat uit het oude volk uit de besnijdenis werd uitgekozen?

Want dit Sion is ook het Jeruzalem, dat het heil Gods ontvangen heeft, dat ook zelf op de berg Gods, namelijk op zijn Eniggeboren Woord, hoog wordt opgebouwd: dit [Eniggeboren Woord] beveelt dit [Jeruzalem] die hoge berg te bestijgen en het heilbrengende woord te verkondigen. Maar wie anders is het, die verkondigt, dan het koor van de vreugdebode? Wat is vreugdebode zijn? Dat is: aan alle mensen, en voor alles aan de steden van Juda, de komst van Christus op aarde verkondigen.

(Cap. 40: PG 24, 366-367)