dinsdag 8 december 2015

8 december 2015 Begin van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid



Met de liturgie door het Heilig Jaar van de Barmhartigheid 1
De barmhartigheid van God: spiegel voor ons

Hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria
Maria is de poort en Moeder van barmhartigheid

Lezingenofficie van het hoogfeest:
Ant. 1
In Conceptione sua accepit Maria benedictionem a Domino
et misericordiam a Deo salutare suo.
Bij haar Ontvangenis ontving Maria zegen van de kant van de Heer
en barmhartigheid vanwege God, haar heil.
(Cf. Lc 1,47-50.54)

Responsorium (2)
Magnificate Dominum mecum:
quia misericordia Domini magna est super me.
Verheerlijkt de Heer met mij:
want groot is de barmhartigheid van de Heer voor mij
(Ps 33 [34], 4; 85 [86], 130

Antifoon van de Terts
Vivit Dominus, quoniam adimplevit in me misericordiam suam.
De Heer leeft, want in mij heeft Hij zijn barmhartigheid voltooid.

Uit de Preces van de Ie & IIe Vespers
[Deum Patrem supplices petamus]
Qui Mariam matrem misericordiæ constituisti,
versantibus in periculis concede,
ut maternam eius dilectionem experiantur.
[Laten wij God de Vader vragen]
Gij, die Maria tot Moeder van barmhartigheid hebt aangesteld,
geef dat zij die in gevaar verkeren  haar moederlijke liefde ondervinden.