Lectio altera
Ex Constitutióne dogmática Lumen géntium
Concílii Vaticáni secúndi de Ecclésia (N. 9)
Tweede lezing
Uit de
dogmatische Constitutie ‘Lumen Gntium’ van het IIe Vaticaans Concilie
over de Kerk (nr. 9)
De Kerk, het
zichtbaar scrament van de heilzame eenheid
Zie, de dagen komen zegt de Heer,
dat Ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en het huis van
Juda ... Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen, Ik zal haar schrijven in hun
hart. En ik zal hun God, zij zullen mijn volk zijn ... Zij allen immers zullen
Mij kennen, kleinen en groten, spreekt de Heer" (Jer 31, 31-34).
Joden en heidenen een volk te roepen, dat een eenheid zou vormen niet naar
het vlees, maar in de Geest, en dat het nieuwe volk Gods zou zijn.
Want zij, die in Christus geloven en hergeboren zijn niet uit een
vergankelijk zaad, maar uit een onvergankelijk zaad, door het woord van de
levende God, niet uit het vlees, maar uit water en Heilige Geest,
worden dan een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige
natie, Gods eigen volk ..., vroeger geen volk, nu Gods volk" (1 Pt 2, 9-10).
Dit Messiaanse volk heeft als hoofd
Christus, die is overgeleverd om onze misslagen en opgewekt om onze
rechtvaardiging (Rom 4, 25),
en die nu na het ontvangen van de Naam, die is boven alle naam, glorievol
heerst in de hemel.
Dit volk bezit als levensvorm de
waardigheid en de vrijheid van de kinderen Gods, in wier hart de Heilige Geest
woont als in een tempel. Het heeft als wet het nieuwe gebod om te beminnen
zoals Christus zelf heeft liefgehad.
Het heeft als doel het koninkrijk Gods, dat door God zelf op aarde is
begonnen en dat zich steeds verder moet uitbreiden, om eens op het eind van de
tijden ook door Hem te worden voltooid, wanneer Christus, ons leven, zal
verschijnen
, en ook de schepping zal verlost
worden van de slavernij der vergankelijkheid en zal delen in de glorievolle
vrijheid van de kinderen Gods (Rom 8,
21).
Zo is dan dit Messiaanse volk
voor heel de mensheid een zeer krachtige kiem van eenheid, hoop en heil, ook al
omvat het feitelijk niet alle mensen en al maakt het vaak de indruk van een
kleine kudde.
Het is door Christus gevormd tot een gemeenschap van leven, liefde en
waarheid, het wordt door Hem ook als werktuig gebruikt van verlossing voor
allen en als het licht der wereld en het zout der aarde
uitgezonden tot heel de wereld.
Zoals nu het aardse Israël, dat op tocht
was door de woestijn, reeds de Kerk van God wordt genoemd (Neh 13, 1),
zo wordt het nieuwe Israël, dat optrekt door deze wereld, op zoek naar de
toekomstige en blijvende stad
haar met zijn Geest heeft vervuld en haar heeft toegerust met de nodige
middelen tot zichtbare en maatschappelijke eenheid. God heeft de gemeenschap
van hen, die gelovig opzien naar Jezus, de bewerker van het heil en het
beginsel van eenheid en vrede, samengeroepen om de Kerk te vormen, die voor
allen en ieder afzonderlijk het zichtbare mysterie moet zijn van deze
heilbrengende eenheid.
God heeft de gemeenschap van hen, die gelovig opzien naar Jezus, de
Bewerker van het heil en het beginsel van eenheid en vrede,tezamen geroepen en
tot Kerk gevormd, zodat ze voor allen en voor iedere mens afzonderlijk het
zichtbare instrument zou zijn van die heilbrengende eenheid.