donderdag 26 december 2019

Een interessant attribuut – de H. Johannes, Evangelist en Apostel, en zijn adelaar

In de iconographie wordt de H. Johannes, apostel en evangelist, meestal met zijn symbool, de adelaar of arend, voorgesteld, zoals u vandaag op de verschillende illustraties op dit blog heeft kunnen zien. Vooral in oude getijdenboeken vindt men in de initiaal van het officieformulier de schrijvende Apostel in ballingschap afgebeeld, op het eiland Patmos terwijl een adelaar hem gezelschap schijnt te houden. Deze adelaar brengt nieuwe schriftrollen aan of houdt het voltooide evangelie in de snavel,terwijl de H. Johannes naar de hemel blikt en de visoenen van de Openbaring schouwt, die Hij ook zal opschrijven.
Zijn blik is scherpziend, hij ziet van verre objecten die andere vogels niet zien. Zijn vlucht is pijlsnel omhoog, in de richting van de zon.  Hij vliegt gewoonlijk hoog en daarmee is er een verband  met het hoge theologische gehalte van het Johannesevangelie. Zijn evangelie omvat de duiding van de woorden en werken van Jezus.
En welke wondermooie woorden heeft de evangelist gevonden? Een van de schoonste momenten, zonder welk het voor menigeen geen Kerstmis kan zijn, in zijn wonderbare Proloog van het Evangelie: In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Alles is door het woord geworden en zonder het Woord is niets geworden van wat geworden is. In Hem was het Leven en het Leven was het Licht voor de mensen. En het Licht scheen in de duisternis maar de duisternis heeft het niet aanvaard… En het Woord is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, de heerlijkheid van de enige Zoon van God, vol genade en waarheid.

De symbolen van de andere evangelisten zijn: van Mattheus een gevleugelde mens of engel. Zijn evangelie begint immers met de geslachtslijst van Jezus naar zijn menselijke afstamming  en in de eerste hoofdstukken volgen voorts de aankondigingen door de aartsengel Gabriël van twee wonderbare ontvangenissen en geboorten, namelijk die van Johannes de Doper en Jezus. Van de evangelist Marcus is het een gevleugelde leeuw: zijn evangelie begint met de prediking van Johannes de Doper, de Voorloper van Christus in de woestijn. Denk aan de gevleugelde leeuwen op het San Marcoplein in Venetië. Van Lucas tenslotte een gevleugeld rund: zijn evangelie begint met het offer van de priester Zacharias in de tempel.