Zondag onder het
octaaf van Kerstmis:
Feest van de H.
Familie
Lezingen van het Lezingenofficie
Augustinus leest Paulus, fresco van Benozzo Gozzoli
(1420-1497)
Eerste lezing
Over het christelijk familieleven
Eerste lezing uit de Brief aan de
christenen van Efeze 5, 21-6, 4
Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. Vrouwen,
erken het gezag van uw man als dat van de Heer,
want een man is het hoofd van zijn vrouw,
zoals Christus
het hoofd is van de Kerk, het lichaam dat hij gered heeft. En
zoals de Kerk het gezag van Christus
erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. Mannen,
heb uw vrouw lief, zoals Christus
de Kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om
haar te heiligen,
haar te reinigen
met water en woorden en om haar in al haar
luister bij Zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks
zal zijn, heilig
en zuiver. Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun
eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Niemand
haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de Kerk,
want dat is zijn Lichaam en wij zijn de
ledematen. ‘Daarom zal een man zijn vader en
moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam
zijn.’ Dit mysterie is groot – en ik
betrek het op Christus
en de Kerk. Maar ook voor elk van u geldt dat
ieder zijn vrouw moet liefhebben
als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.
Kinderen,
wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. ‘Toon
eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte
verbonden is: ‘Dan zal het u goed gaan en zult
u lang leven op aarde.’ Vaders, maak uw kinderen niet
verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.
Tweede
lezing
Tweede
lezing
Uit de toespraak van paus Paulus VI (†
1978) in Nazaret
Het
voorbeeld van Nazaret
Het
huis van Nazaret is de school waarin wij het leven van Jezus beter leren
begrijpen; het is de school van het evangelie.
De
eerste les die wij hier leren, is grote aandacht te hebben voor de diepe en
geheimvolle zin van deze eenvoudige, nederige en verheven openbaring van Gods
Zoon, deze zin te overwegen en te begrijpen. Misschien leren wij er geleidelijk
hoe wij Hem moeten navolgen.
Hier
leren wij de wijze en de weg die ons gemakkelijk naar Christus voeren. Hier
wordt ons vooral duidelijk, hoe belangrijk het is rekening te houden met het
kader waarbinnen zijn leven zich onder ons afspeelde: de verschillende plaatsen
en tijden, de gewoonten, de taal en de godsdienstige gebruiken, kortom, alles
waarvan Jezus gebruik maakte om zich aan de wereld te openbaren. Alles spreekt
hier voor zichzelf, hier heeft alles een betekenis.
Hier,
in deze school, leren wij waarom het noodzakelijk is een geestelijke leefregel
te hebben, als men het onderricht van het evangelie wil volgen en leerling van
Christus wil worden.
Hoe
graag zou ik opnieuw kind willen worden en weer naar school gaan, naar deze
eenvoudige en toch zo verheven school van Nazaret! In de nabijheid van Maria
zou ik opnieuw willen beginnen om de ware kennis van het leven te kunnen
verwerven en de hogere wijsheid van de goddelijke waarheden.
Maar
ik verblijf hier slechts als pelgrim. Ik moet afzien van het verlangen om in
dit huis mijn onvolledige scholing in de kennis van het evangelie te voltooien.
Toch wil ik mijn weg niet vervolgen zonder eerst, in de haast en als het ware
onmerkbaar, enige korte lessen van Nazaret vergaard te hebben.
Allereerst
een les inzake stilte. Moge de waardering voor de stilte, als bijzondere en
noodzakelijke voorwaarde voor de geest, bij ons herleven te midden van zoveel
overmatig stemgeluid, overal doordringend lawaai en rumoer waarmee wij bestormd
worden in het moderne en jachtige leven. Moge de stilte van Nazaret ons
bezinning leren, innerlijkheid en bereidheid om te luisteren naar goede
ingevingen en naar lessen van echte leermeesters. Moge die stilte ons de
noodzaak en de waarde leren van persoonlijke voorbereiding, van studie en
overweging, van eigen innerlijk leven en van gebed dat alleen door God in het
verborgene wordt gezien.
Vervolgens
is er een les over het gezinsleven. Moge Nazaret ons leren wat het gezinsleven
is, zijn liefdesgemeenschap, zijn oprechte en eenvoudige schoonheid, zijn
heiligheid en onschendbaarheid. Laten wij van Nazaret leren dat de vorming die
men thuis heeft ontvangen, kostbaar en onvervangbaar is. Laten wij leren dat de
rol van het gezin in de maatschappij van het hoogste belang is.
Tenslotte is er een les over de arbeid. Hier in
Nazaret, woonplaats van ‘de zoon van de timmerman’, zou ik gaarne de strenge en
bevrijdende wet van de menselijke arbeid willen verstaan en verkondigen. Hier
zou ik het besef willen versterken dat arbeid edel is; ik zou willen
beklemtonen dat arbeid geen doel in zichzelf kan zijn, maar dat hij zijn
vrijheid en adel eerder dankt aan het doel waarvoor hij verricht wordt dan aan
zijn economische waarde. Tot besluit wil ik vanhier, vanuit Nazaret, alle
arbeiders overal ter wereld groeten en hen wijzen op het grote voorbeeld, hun
broeder, de mensgeworden God. Hij is de profeet die al hun rechtvaardige
belangen behartigt, Christus onze Heer.