woensdag 25 mei 2016

25 mei H. Gregorius VII, paus Liturgia Horarum


Hildebrand, die in 1073 het pausschap aanvaardde onder de naam Gregorius VII, werd rond het jaar 1028 in Toscane geboren. Te Rome opgevoed, werd hij vervolgens monnik en was hij de pausen van zijn tijd behulpzaam. Vele opdrachten met betrekking tot de hervorming van de kerk vervulde hij voor hen. Als paus bevorderde hij krachtig de verbetering van de kerkelijke toestanden. Hij stierf in 1085 te Salerno, waarheen hij was gevlucht voor de bedreiging van zijn tegenstander, keizer Hendrik IV.

Uit een brief van de heilige paus Gregorius VII († 1085) aan alle gelovigen

De kerk is vrij, zuiver en katholiek


Wij vragen en smeken u in de Heer Jezus, die ons door zijn dood heeft verlost: probeer door een nauwgezet onderzoek te begrijpen, waarom en hoe wij de kwellingen en angsten moeten verdragen die ons door de vijanden van de christelijke godsdienst worden aangedaan.
Door Gods beschikking heeft onze moeder, de heilige Kerk, mij op de Apostolische Stoel geplaatst, al ben ik daartoe niet geschikt, en - God is mijn getuige - dit was tegen mijn zin. Maar sindsdien heb ik mij er tot het uiterste voor ingezet, dat de kerk, Gods bruid en onze meesteres en moeder, tot haar eigen schoonheid zou terugkeren en dat zij daardoor vrij, zuiver en katholiek zou blijven.
Maar onze oude vijand, aan wie dit in het geheel niet zint, heeft zijn trawanten tegen ons te wapen geroepen om alles in het tegendeel te doen verkeren.
Daarom heeft hij tegen ons, of liever tegen de Apostolische Stoel, zo’n activiteit ontplooid als hij sinds de tijd van keizer Constantijn de Grote niet heeft gekund. Maar dat is niet te verwonderen. Want naarmate de eindtijd nadert, spant hij zich des te meer in om de christelijke godsdienst uit te roeien.
Maar, mijn geliefde broeders en zusters, luistert nu nauwgezet naar wat ik u zeg. Allen die over de gehele aardschijf christen genoemd worden en het christelijk geloof werkelijk kennen, weten en geloven dat de heilige Petrus, als eerste van de apostelen, de vader is van alle christenen en de eerste herder na Christus, en dat de heilige kerk van Rome de moeder en lerares van alle kerken is.
Als gij dit gelooft en hieraan zonder te twijfelen vasthoudt, vraag ik u en draag ik u op, als uw broeder - hoe dan ook - en uw onwaardige leermeester: omwille van God almachtig, kom deze vader en deze moeder van u te hulp, als gij van hen de vergeving van uw zonden wilt verkrijgen, en de zegen en de genade in deze wereld en in de toekomstige wilt ontvangen.
De almachtige God, uit wie al het goede voortkomt, moge altijd uw geest verlichten en met de liefde tot Hem en tot de medemens bevruchten. Dan zult gij die vader en die moeder door waarachtige toewijding tot uw schuldenaren maken, en zo zonder schande tot de gemeenschap met Hem komen.

Heer, wij gedenken vandaag de heilige Gregorius, die als paus geijverd heeft om onrecht te herstellen en de naastenliefde te doen beleven. Wij vragen U: geef aan uw kerk de moed om op te komen voor vrede en rechtvaardigheid.