vrijdag 20 november 2020

21 november Opdracht van Maria in de tempel van Jeruzalem Wij hernieuwen onze kloostergeloften

21 november 
Gedachtenis van de Opdracht van Maria in de tempel van Jeruzalem
Wij hernieuwen onze kloostergeloften
De gedachtenis van de Opdracht van  Maria in de tempel, “Maria Presentatie”, gaat volgens het Romeinse Martyrologium terug tot de viering van de kerkwijding van de basiliek “Sancta Maria Nova” die men bij de muur van de tempel had gebouwd. Op deze dag werd tevens die toewijding  gevierd waarmee de toekomstige Moeder van God zichzelf al vanaf haar kinderjaren aan God heeft toegewijd, daartoe bewogen door de Heilige Geest, die haar vanaf het moment van haar onbevlekte ontvangenis met zijn genade heeft vervuld.

De meeste kanunnikessenkloosters van de orde van het Heilig Graf kozen in de 17e eeuw een Mariafeest voor de jaarlijkse vernieuwing van hun geloften, waarbij de keuze voor het feest van Maria Presentatie als volledige toewijding van Maria aan God het eerst voor de hand lag.

Het gaat niet om het aangaan van een nieuwe verbintenis maar om een bevestiging  én hernieuwing van de persoonlijke toewijding aan God in de gave van hun leven als religieuze en aan de zending in de Kerk volgens de eigen spiritualiteit.

De jaarlijkse Hernieuwing van de Geloften is daarmee een sterke aanmoediging om de essentie van het kloosterleven ten volle en bewust te beleven volgens de Handelingen van de Apostelen (vgl. 2,44-46 en 4,32-35 ): eensgezind volharden in het gebed, getuigen van de realiteit van de Verrijzenis en apostolisch dienstbetoon.

Paus Pius XII bestemde reeds in 1953 21 november als de Dag “pro orantibus Dei” – voor de biddenden tot God -, ook bekend als de dag voor complatieven in de slotkloosters. Paus Johannes–Paulus II heeft deze viering later uitgebreid en de gelovigen aangemoedigd deze specifieke roeping binnen het Volk van God op alle mogelijke wijzen te ondersteunen. Deze dag geeft aan 21 november als dag van de Hernieuwing van de Geloften voor ons, die een “vita mixta” leven – een kloosterlijke levensvorm waarin beide accenten: contemplatief-actief en actief-contemplatief  tot hun recht komen -  een diepere dimensie.

Van 29 november 2014 tot en met 2 februari 2016 wordt het “Jaar van het godgewijde Leven” gevierd waarbij dankbaarheid, nieuw elan, hoop en evangelisch engagement leidende principes zijn.
Is het voor iedereen van fundamenteel belang het gesprek met God dagelijks gaande te houden, voor de religieuzen, eens door God zelf persoonlijk aangeraakt, is dat een consequentie vanuit hun roeping. Zij stellen immers het voortdurende “quærere Deum” – het zoeken naar God – voorop, met de gezindheid van Jezus Christus die het Gelaat van God openbaart, wanneer zij hun blik op de onzichtbare Realiteit richten, die eeuwig is en die de hoop van de menselijke voltooiing volledig in zich draagt. Voortvloeiend uit deze gesteltenis staan zij open voor de medemens en laten het Gelaat van Christus zien door hun leven, op het fundament van het Evangelie.


“Op grond van de absolute voorrang die zij aan Christus geven, zijn de kloosters geroepen plaatsen te zijn waar de heerlijkheid van God wordt gevierd, waar men bidt en de verborgen en tegelijk concrete tegenwoordigheid van God in de wereld bezingt, waar men probeert het nieuwe gebod van de liefde  en het elkaar dienen in praktijk te brengen” (Benedictus XVI, nov. 2008).