zondag 8 november 2020

Breaking! Interview met jubilerende zuster Josephine van de Menswording crss "Het Latijn was mij totaal niet vertrouwd. Ik dacht: dat leer ik wel en zo was het ook".


hernieuwing geloften op de trappen van het altaar op zaterdag 7 november 2020


  Hoe ontdekte U dat U was geroepen tot het Godgewijde leven?

“De roeping” is bij mij geleidelijk verlopen.

Ik kom uit een katholiek gezin. Vader, moeder en een broer.

Bij ons werd thuis gebeden en we gingen zeer regelmatig naar de kerk.

Mijn moeder zag ons als een geschenk dat ze van God had gekregen. Zij mocht ons begeleiden en helpen, maar we mochten onze eigen weg kiezen. Ieder met zijn mogelijkheden, als we maar probeerden goed ons best te doen. Zij leeft uit de H. Schrift en de liturgie: Psalm 139 haalde zij vaak aan: God weeft ons in de moederschoot. Ze hield vooral van het Johannesevangelie en van de werken van sint Jan van het Kruis. Zij leefde uit de Eucharistie en zong vaak het Adoro Te devote. Ze had een grote devotie voor OLV Altijddurende Bijstand. Dat heeft ook mij gevormd.

Ook hield ze mij altijd voor om de vrijheid van de vrije wil aan God terug te geven, zodat ik gevormd kon/kan worden zoals Hij het graag ziet.

 Wat mij heel duidelijk is bijgebleven en wat mij later ook hielp om mijn keuze te maken is dat ze eens in een gesprek heeft gezegd (ik was toen 11 of 12 jaar), dat God bij haar op de eerste plaats kwam dan pas mijn broer en ik en mijn vader. Hier schrok ik van, maar het zette mij ook aan het nadenken: welke plaats geef ik God in mijn leven? Voor mij is dit gesprek altijd belangrijk gebleven ook voor de keuzes die ik later ging maken.

Het Vormsel heeft bij mij een grote indruk achtergelaten, ik begon meer met God te leven. Vanaf mijn 16de wilde ik echt bewust als Katholiek leven. Als ik zou trouwen wilde ik -als God het mij zou geven- een moeder zijn, met veel kinderen, maar ik begon steeds meer na te denken over wat wil God nu eigenlijk van mij. Wil Hij wel dat ik trouw? In het gebed begon ik het steeds meer te overwegen: vraagt God van mij het kloosterleven? OP 19-jarige leeftijd ben ik ingetreden.

Waarom koos U voor de Orde van het Heilig Graf? Dacht U ook aan andere kloosters?

Ik had nog nooit van het klooster van het H. Graf gehoord.

Ik had aan een priester gevraagd of hij geen klooster voor mij wist, waar ik eens kon gaan kijken. Hij kende er een, maar dat klooster sprak mij niet aan. Een andere priester verwees toen naar Sint Odiliënberg.

Daar sprak mij aan dat de H. Mis centraal stond in het leven, omringd door het koorgebed en daarnaast het gemeenschapsleven. Toen ik daar eenmaal was geweest, wilde ik niet verder kijken. Ik wist dat God mij hier wilde hebben. Toen ik 19 jaar was, ben ik ingetreden.

Was het Latijn U al vertrouwd? Was het voor U een probleem?

Het Latijn was mij totaal niet vertrouwd. Dit was voor mij  geen probleem. Ik dacht: dat leer ik wel en zo was het ook. Nu zou ik niet anders meer willen.

Welke taken en diensten hebt U vervuld en vervult U? Wat vindt U het mooiste om te doen?

Onze eerste en mooiste taak is uiteraard het koorgebed. Gods lofzingen is het mooiste wat je kunt.

Voor het overige ben ik vanaf het begin praktisch inzetbaar geweest waar het werd gevraagd. Kosteren, onderhoud van de gebouwen in huis, buitenwerk in de tuin, naaien en hulp in de keuken.

Vanaf 2008 geef ik ook catechese aan kinderen en ook wel grotere mensen -van alle leeftijden. Ik geef gewone catechese, waarbij soms kinderen jarenlang iedere maand komen en ook catechese voor de Eerste Communie en het Heilig Vormsel.

 Hebt U er wel eens spijt van gehad?

Nee, maar iedereen heeft wel eens een moeilijke dag, dat komt denk ik bij iedereen wel eens voor.

Ik zou mijzelf nergens anders kunnen voorstellen.

Wat trekt U met name in het Gregoriaans?

De sereniteit van het gregoriaans brengt je dichterbij God. Het helpt je om je hart tot God te verheffen en je gebed te ondersteunen.

Hoe omschrijft U de betekenis van het gebed in Uw leven?

Het verbindt met God en de mensen. Verbinding tussen hemel en aarde.

We mogen ook in het gebed met de engelen in de hemel Godslof meezingen.

Het gebed geeft een groot houvast, steun en kracht in het leven. In Christus – in gebed, voel en weet ik mij met anderen verbonden. Gebed staat centraal in mijn leven, gebed is mijn leven.

Wat is het laatste boek dat U hebt gelezen? Wat vindt U het mooiste niet religieuze boek dat U hebt gelezen? Van welke muziek houdt U het meest naast het Gregoriaans? Hebt U een favoriet werk? Mag U hobbies hebben?

Ik ben altijd met diverse boeken tegelijk bezig:

Werken van Johannes van het Kruis

Fatima, Troost uw God

Schoonheid zo oud en zo nieuw (… met de kerkvader Augustinus als gids)

De wereld van het gebed

Ongehoord. Christen zijn volgens de Bergrede

Dag & nacht de hemel verklaad

Tijdschrift over vogels

Ik houd van de boeken van Tolkien In de Ban van de Ring en C.S. Lewis Narnia, de verhalen over koning Arthur en de boeken van Agatha Christie.

Klassieke muziek: Pie Jesu van Faure, Morgenstimmung van Grieg en de Vier Jaargetijden van Vivaldi.

Hobby’s: vogels, en natuur (verschijnselen) in het algemeen. Daar lees ik ook boeken over.

Wat hadden wij U ook nog moeten vragen of wat wilt U verder in dit interview zeggen?

Dat de mensen God mogen leren kennen en ervaren als een grote kracht en steun in hun leven.

Ik gaf net Vormsel-les aan catechesekinderen en dan merk ik dat het Verhaal van Jezus de kinderen raakt. Dan hoop en bid ik dat Jezus altijd een plaats in hun leven houdt.