woensdag 18 juli 2018

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Ad Officium lectionis Hebdomada XV per annum feria IV Aqua non mundat sine Spiritu Sancto. Het water reinigt niet zonder de Heilige Geest.




Lectio altera

Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De mystériis
(Nn. 19-21. 24. 26-28: SCh 25bis, 164-170)

Tweede lezing

Uit het tractaat over ‘De Mysteriën’, van de H. Ambrosius, bisschop
(Nn. 19-21. 24. 26-28: SCh 25bis, 164-170)
Het water reinigt niet zonder de Heilige Geest

Daarom is het u tevoren al ingeprent, dat ge niet alleen maar moet geloven, wat ge gezien hebt, opdat ook gij tot de uitspraak komt: Is dat nu dat grote geheim, dat door geen oog is gezien, door geen oor is gehoord noch in een mensenhart is opgekomen? Ik zie water, dat ik iedere dag heb gezien; kan dát mij reinigen, waarin ik dikwijls afgedaald en nooit gereinigd ben? Hieruit ziet ge, dat het water zonder de Geest niet reinigt.

Ook daarom hebt ge gelezen , dat de drie getuigen bij de Doop één zijn: het water, het bloed en de Geest, omdat, als er één van deze ontbreekt, er geen sacrament van het Doopsel is. Wat immers is het water zonder Christus’ kruis anders dan een gewoon element zonder enige sacramentele uitwerking? En ook is er zonder water geen mysterie van wedergeboorte, want: als iemand niet herboren wordt uit water en Geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan. Ook de catechumeen gelooft wel in het kruis van de Heer Jezus, waarmee ook hij getekend wordt, maar als hij niet gedoopt is in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, kan hij geen vergiffenis van zijn zonden verkrijgen noch het geschenk van de geestelijke genade in zich opnemen.

Zo dompelde de Syriër zich tot zevenmaal toe onder krachtens de wet, maar gij zijt gedoopt in de Naam van de Drieëenheid. Gij hebt uw geloof beleden in de Vader – bedenk wat ge gedaan hebt – ge hebt de Zoon beleden, gij hebt de Geest beleden. Houd punt voor punt vast aan dit geloof. In dit geloof zijt ge aan de wereld gestorven, in God verrezen, en als het ware in dat aardse element begraven, ge zijt nu dood voor de zonde en verrezen tot het eeuwig leven. Wees er dus van overtuigd, dat het water hier niet zonder betekenis is.

De lamme tenslotte (van het bad Bethesda) wachtte op een mens. Op wie anders dan op de Heer Jezus, geboren uit de Maagd, bij Wiens komst niet langer de schaduw (van het Oude Testament) slechts enkelen genas, maar de waarheid (van het Nieuwe Testament) ons allen?
Hij was het dus, die verwacht werd, dat Hij zou neerdalen over Wie God de Vader tot Johannes de Doper zei: op wie gij de Geest uit de hemel zult zien neerdalen en blijven rusten, Hij is het die doopt met de Heilige Geest. Over Hem ook getuigt Johannes: Ik heb de Geest als een duif zien neerdalen uit de hemel, en Hij bleef op Hem rusten. En waarom anders daalde de Geest hier neer als een duif dan opdat gij zoudt zien en ook gij die duif, die de rechtvaardige Noë uit de ark liet gaan, zoudt herkennen als een beeld van die bovengenoemde duif, en gij hier ook het beeld zoudt zien van het sacrament?

Is er voor u nu nog reden om te moeten twijfelen? Terwijl de Vader in het Evangelie duidelijk tot u roept: Deze is mijn Zoon in Wie ik welbehagen heb; ook de Zoon roept, boven Wiens Hoofd de Heilige Geest zich vertoonde als een duif; ok de Heilige Geest roept, die als een duif neerdaalde, en David roept: de stem van de Heer over de wateren, de God van Majesteit, de Heer, dondert over de onmetelijke wateren! Hier getuigt de Schrift dat op het gebed van de Baals-priesters er geen vuur uit de hemel kwam, maar daarentegen wel op het gebed van Elia, dat het offer heiligde.

Let bij de priesters niet op hun persoonlijke verdiensten, maar op hun ambt. En als ge toch op persoonlijke verdiensten let zoals bij Elia, zie dan ook naar de verdiensten van Petrus of Paulus die ons dit mysterie, ontvangen van de Heer Jezus hebben overgeleverd. Aan de genoemden werd een zichtbaar vuur over gezonden, opdat zij zouden geloven; voor ons, die geloven, werkt een onzichtbaar vuur; voor de eersten in voorafbeelding, voor ons tot aansporing. Geloof dus, dat de Heer Jezus, als Hij door het gebed van de priester wordt aangeroepen tegenwoordig is, die gezegd heeft: waar er twee of drie verenigd zijn, daar ben Ik in hun midden. Hoeveel te meer dan, verwaardigt Hij zich Zijn tegenwoordigheid te schenken, waar de Kerk is, waar de mysteries zijn.
Gij zijt dus in het water afgedaald. Herinner u, wat ge geantwoord hebt, namelijk, dat ge gelooft in de Vader, in de Zoon, in de Heilige Geest. Hier is geen sprake van: Ik geloof in een grotere, in een mindere en in een laatste, maar in dezelfde mondelinge formule hebt ge samengevat, dat ge op dezelfde wijze in de Zoon gelooft als in de Vader, en in de Geest als in de Zoon; alleen met deze uitzondering, dat ge erkent te geloven, dat alléén de Heer Jezus is gekruisigd.