God spreekt met ons door zijn zichtbare schepping; in het eerste boek Koningen gaan een storm, een aardbeving en het vuur voor Jahweh uit en dan volgt het suizen van een zachte bries: "zodra Elia dit hoorde, bedekte hij zijn gezicht met zijn mantel, ging naar buiten en bleef staan aan de ingang van de grot". Dan klinkt de stem van God. Ook de constitutie over de H. Liturgie spreekt over de "signa sensibilia" -de zintuiglijke waarneembare tekenen- waarmee de onzichtbare werkelijkheid wordt opgeroepen en de heiliging van de mens wordt bewerkt en de openbare eredienst volledig wordt voltrokken. Het vuur van de Paasnacht, het water van het Doopsel, het brood en de wijn in de eucharistie, de handoplegging krijgen in kader van de liturgie een bijzondere betekenis.
donderdag 21 november 2019
Symboliek in en rondom de liturgie
God spreekt met ons door zijn zichtbare schepping; in het eerste boek Koningen gaan een storm, een aardbeving en het vuur voor Jahweh uit en dan volgt het suizen van een zachte bries: "zodra Elia dit hoorde, bedekte hij zijn gezicht met zijn mantel, ging naar buiten en bleef staan aan de ingang van de grot". Dan klinkt de stem van God. Ook de constitutie over de H. Liturgie spreekt over de "signa sensibilia" -de zintuiglijke waarneembare tekenen- waarmee de onzichtbare werkelijkheid wordt opgeroepen en de heiliging van de mens wordt bewerkt en de openbare eredienst volledig wordt voltrokken. Het vuur van de Paasnacht, het water van het Doopsel, het brood en de wijn in de eucharistie, de handoplegging krijgen in kader van de liturgie een bijzondere betekenis.