zaterdag 9 januari 2016

Bij het feest van de Doop van de Heer:


Zie het Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld (Joh 1,29)

Hoe wonderlijk is het te bedenken dat de Kerk dit woord van Johannes de Doper in het hart van het mysterie van de H. Eucharistie heeft bewaard! Het toont aan dat het getuigenis van Johannes de Doper, afkomstig van de Heilige Geest, een getuigenis is dat nog steeds wordt gegeven: Wanneer de priester bij de Communie de Hostie toont zegt hij: “Zie het Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld”… Dit zegt hij, verlicht door het geloof, dat Hij daar is, het Lam… dat wegneemt de zonden der wereld. Het is het woord van de profeet, de kleinste van de profeten van het Oude Verbond, maar de grootste die uit een vrouw geboren is.
Het Doopsel is Sacrament van het geloof (Mc 16,16, niet omdat het geloof als het ware automatisch wordt gewekt – dit moet zich immers bij kinderen en volwassenen geleidelijk ontwikkelen – maar omdat het door de overwinning van het kwaad elke gedoopte in staat stelt zijn leven tot een leven als verrezene  te maken: dit leven bereidt hem op een andere doop voor, namelijk dat van de dood, waardoor de deur naar het eeuwige leven met Christus wordt geopend.
“Komt dus, alle volkeren, vast verenigd door de zonden, en ontvangt de vergiffenis van die zonden. Want Ik ben uw vergeving. Ik het Pascha van het heil, Ik het Lam dat voor u werd geslachtofferd, Ik uw reinigingsbad, ik uw leven, Ik uw verrijzenis, Ik uw licht, Ik uw heil, Ik uw Koning. Ik zal u meevoeren naar het hoge der hemelen, Ik zal u opwekken uit de dood, en Ik zal u mijn Vader tonen, die in de hemelen is, Ik zal u opwekken door de kracht van mijn rechterhand”.
(Melito van Sardes, Paashomilie)