De Collecte van vandaag herinnert aan een prachtig fresco door Piero della Francesca in Monterchi, een stad bij Arezzo, Italië. Het unieke fresco wordt genoemd "La Madonna del Parto".
Dit belangrijke werk toont Maria ver in verwachting van het Kind, een zeldzaam onderwerp in het schilderwerk van de Renaissance. Eén betekenis van het Latijnse woord gero is juist "in verwachting zijn" zoals in gerere uterum of partum. Aan beide kanten van het fresco heffen tweeling-engelen in renaissance-kleding draperieën als tentdoeken omhoog om de Madonna te tonen, die daar staat met neergeslagen ogen, één hand steunend op de heup, zoals vrouwen in de laatste weken doen, en de andere voor haar ongeboren Kind houdend. Dit fresco, deze ongelofelijke afbeelding van Leven, oorspronkelijk ironisch genoeg in een kerkhofkapel, roept baldakijn en sluier van het tabernakel voor de geest. Het doet denken aan de tent in de woestijn, waar de Ark met de Tafelen van de Wet en haar gouden engelachtige cherubijnen werden bewaard, waar Mozes tot God sprak en zijn gelaat van Gods luister schitterde. Maria is ook de Ark van de Waarachtige Tegenwoordigheid, het Tabernakel waarin Christus rustte. Ook zij was, evenals de Tent van de Ark, overschaduwd. De Collecte van de H.Mis, tegelijk de oratie van het Goddelijk Officie, kan ons deze zondag er aan herinneren op te zien naar Maria, de Moeder van God en Moeder van de Kerk, onze Moeder. In de trouwe manier waarop zij haar leven leefde geeft Maria ons een voorbeeld van dienstbaarheid.
Dit belangrijke werk toont Maria ver in verwachting van het Kind, een zeldzaam onderwerp in het schilderwerk van de Renaissance. Eén betekenis van het Latijnse woord gero is juist "in verwachting zijn" zoals in gerere uterum of partum. Aan beide kanten van het fresco heffen tweeling-engelen in renaissance-kleding draperieën als tentdoeken omhoog om de Madonna te tonen, die daar staat met neergeslagen ogen, één hand steunend op de heup, zoals vrouwen in de laatste weken doen, en de andere voor haar ongeboren Kind houdend. Dit fresco, deze ongelofelijke afbeelding van Leven, oorspronkelijk ironisch genoeg in een kerkhofkapel, roept baldakijn en sluier van het tabernakel voor de geest. Het doet denken aan de tent in de woestijn, waar de Ark met de Tafelen van de Wet en haar gouden engelachtige cherubijnen werden bewaard, waar Mozes tot God sprak en zijn gelaat van Gods luister schitterde. Maria is ook de Ark van de Waarachtige Tegenwoordigheid, het Tabernakel waarin Christus rustte. Ook zij was, evenals de Tent van de Ark, overschaduwd. De Collecte van de H.Mis, tegelijk de oratie van het Goddelijk Officie, kan ons deze zondag er aan herinneren op te zien naar Maria, de Moeder van God en Moeder van de Kerk, onze Moeder. In de trouwe manier waarop zij haar leven leefde geeft Maria ons een voorbeeld van dienstbaarheid.