donderdag 27 oktober 2016

Avondgebed



Als een boek ligt heel mijn wezen,
voor Uw aanschijn open, Heer.
Wil mijn grote schuld niet lezen
op Uw goedheid hoop ik, Heer.

Wil dat droef deel van mijn leven,
waar, op weinig zwarte blaân,
al mijn schuld staat uitgeschreven
voor vandaag maar overslaan.

‘k Heb niet over U te klagen,
klaagt ook Gij niet over mij;
‘k Heb alleen U iets te vragen
vraag ook Gij dan iets aan mij.

Op Uw goedheid mag ik hopen,
als een boek met nieuw begin
ligt mijn leven voor U open:
schrijf er, Heer, Uw leven in.
Jacques Schreurs, priester-dichter [1893-1966]



Jacobus Hubertus Schreurs is vooral bekend geworden vanwege zijn boek "Kroniek eener Parochie" waarop de beroemde televisieserie uit de jaren zeventig "Dagboek van een herdershond" is gebaseerd.

Foto: De priester Jacques Schreurs tussen religieuzen van de Goddelijke Voorzienigheid; op de achtergrond Huize Aerwinkel onder Posterholt, gemeente Roerdalen, in 1854 gebouwd door architect Pierre Cuypers.