zaterdag 13 februari 2021

Lezingen H. Mis 6e zondag door het jaar B Terstond verdween de melaatsheid en was hij gereinigd.


Eerste lezing
: Lev. 13, 1-2. 45-46

De Heer sprak tot Mozes:

“Heeft iemand een gezwel, uitslag of een vlek

op zijn huid

en gaat het lijken op huidziekte,

dan moet men hem bij de priester Aäron

of bij een priester van diens geslacht brengen.

Degene, die aan huidziekte lijdt,

moet in gescheurde kleren lopen

en zijn haren los laten hangen;

hij moet zijn baard bedekken en roepen:

Onrein, onrein!

Zolang de ziekte duurt is hij onrein;

hij moet apart wonen en buiten het kamp blijven.”


Tweede lezing: 1 Kor. 10, 31-11, 1

Broeders en zusters,

of gij dus eet of drinkt, of wat gij ook doet,

doet alles ter ere Gods.

Geeft geen aanstoot

noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan Gods Kerk;

ook ik tracht allen zoveel mogelijk ter wille te zijn

en ik zoek niet mijn eigen voordeel,

maar dat van de gemeenschap,

opdat allen gered worden.

Weest mijn navolgers

zoals ik het ben van Christus.


Evangelie: Mc. 1, 40-45

In die tijd kwam er eens een melaatse bij Jezus, die op zijn knieën viel en Hem smeekte: “Als Gij wilt kunt Gij mij reinigen.” Door medelijden bewogen, stak Hij de hand uit, raakte hem aan en sprak tot hem: “Ik wil, word rein.” Terstond verdween de melaatsheid en was hij gereinigd.

In die tijd kwam er eens een melaatse bij Jezus,

die op zijn knieën viel en Hem smeekte:

“Als Gij wilt kunt Gij mij reinigen.”

Door medelijden bewogen, stak Hij de hand uit,

raakte hem aan en sprak tot hem:

“Ik wil, word rein.”

Terstond verdween de melaatsheid en was hij gereinigd.

Terwijl Hij hem wegstuurde, vermaande Hij hem met klem:

“Zorg ervoor, dat ge aan niemand iets zegt,

maar ga u laten zien aan de priester

en offer voor uw reiniging wat Mozes heeft voorgeschreven,

om ze het bewijs te leveren.”

Eenmaal vertrokken

begon de man zijn verhaal overal in het openbaar te vertellen

en ruchtbaarheid aan de zaak te geven,

met het gevolg,

dat Jezus niet meer openlijk in de stad kon komen,

maar buiten op eenzame plaatsen verbleef.

Toch kwamen de mensen van alle kanten naar Hem toe.