vrijdag 15 oktober 2021

Heilige Teresia van Avila "Hoe God tot de ziel spreekt"

Heilige Teresia van Avila:

Hoe God tot de ziel spreekt

Het zal, dunkt mij, goed zijn, te verklaren, wat dit spreken van God tot de ziel eigenlijk is en wat de ziel daarbij gewaar wordt, opdat u zich op die wijze een juist denkbeeld daarvan kunt vormen, want sinds de dag, waarop de Heer mij zoals ik reeds zei, deze gunst verleende (1) tot heden toe herhaalt zich deze geregeld, zoals blijken zal uit hetgeen ik zal verhalen.

Het zijn volledige woorden, maar met de oren van het lichaam kan men ze niet horen; toch verstaat men ze veel duidelijker, dan wanneer men ze horen zou, en hoezeer men zich er ook tegen verzet of ze niet zou willen verstaan, het is vergeefse moeite. Willen wij hier op aarde iets niet horen, dan kunnen wij onze oren toestoppen of onze aandacht zó op iets anders vestigen, dat, al horen wij het nog, wij het toch niet verstaan. Bij de woorden door God tot de ziel gericht, baat geen tegenstand: al valt het mij ook nog zo zwaar, zij dwingen mij tot luisteren en richten mijn verstand zo geheel op het verstaan van hetgeen God het wil doen verstaan, dat geen willen of niet-willen daaraan iets verandert. Als Hij, die almachtig is, wil, dat wij het verstaan, dan hebben wij te doen, wat Hij wil en toont Hij Zich in waarheid Heer over ons. Ik heb dit dikwijls ervaren, want door de vrees, welke ik koesterde, bleef ik bijna twee jaar (2) weerstand bieden en ook nu probeer ik het nog enkele malen, maar het baat mij weinig.

Ik zou willen verklaren, hoe men in deze misleid kan worden, al zal dit zelden of nooit voorkomen bij iemand, die veel ervaring bezit. Hij moet dan echter ook werkelijk veel ervaring hebben. Ik zou willen verklaren, welk verschil er bestaat tussen de woorden, welke van de goeden geest en die, welke van de kwaden voortkomen; dan, hoe zij soms alleen bestaan in de voorstelling van het verstand, (want ook dit zou kunnen voorkomen); of dat ze wellicht woorden zijn die de geest zichzelf toespreekt (of dit laatste mogelijk is, weet ik niet, maar tot nu toe schijnt het mij wel mogelijk). De ondervinding heeft mij geleerd, wanneer de woorden van God komen: vele dingen werden mij reeds twee of drie jaar te voren gezegd, maar ik heb alles in vervulling zien gaan, en tot heden is nog geen enkel woord gelogenstraft. Aan nog vele andere dingen echter ziet men, zoals ik later nog verhalen zal, (3) zeer duidelijk  waar de Geest Gods werkzaam is.

(Boek van haar leven, dl 1 in de reeks Werken van de H. Teresia, Brugge-Brussel 1948, hfst. 25,1-3, p. 369-371)

(1) Vgl. hfdst. 19: 13, 14.
(2) Van 1555 tot 1557, toen de H. Franciscus Borgias haar beval, zich niet langer daartegen te verzetten.
(3) Vgl. hfdst. 27: 4, vv.


Wordt vervolgd