zaterdag 10 oktober 2020

Bezoek van de Sterre der Zee aan Sint Odiliënberg


In de periode 1932-1960 maakte het beeld van O.L.Vrouw Sterre der Zee, Patrones van Maastricht, een rondtocht door het Bisdom Roermond. Dit was een initiatief van mgr. Gulielmus Lemmens, die bekend stond als zeer mariaal en die na zijn aantreden als bisschop ‘Limburg’ en het bisdom Roermond aan Maria toewijdde. Zijn wapenspreuk luidde: Stella duce – Onder leiding van de Ster, waarmee hij verwees naar de “Stella maris”, Maria, Sterre der Zee.Van 30 augustus tot 18 oktober 1953 viel de eer te beurt aan het dekenaat Roermond; de start vond plaats in Sint Odiliënberg van 30 augustus - 1 september van dat jaar.

Bij deze gelegenheid werd een herinneringsprentje uitgegeven voorzien van een gebed tot de “Sterre der Zee” waaraan een aflaat van 100 dagen was verbonden.

Gebed tot de “Sterre der Zee”

O Maria, “Sterre der Zee”, zie mij hier neergeknield
voor Uw genadetroon, waar reeds ontelbare minnaren
van Uw Moederhart, de grootste gunsten door U
hebben ontvangen; waar Gij voor de bedroefden
troost, voor de noodlijdenden hulp, voor de zieken
genezing, voor de zondaars vergiffenis verkrijgt.
O liefste Moeder, ik kom thans tot U met het grootste
vertrouwen. De menigvuldige wonderen, die hier op
Uw voorspraak geschied zijn, vervullen mij,
ellendige, met de zoetste hoop, dat Gij, Moeder van
barmhartigheid, ook mijn bede zult verhoren.
Ja, ik smeek en bid U, o zoetste Moeder, o genaderijke
“Sterre der Zee”, laat mij van hier niet weggaan
zonder verhoord te zijn. Gij kunt mij helpen,
Gij zijt immers de machtigste na God; Gij wilt mij
helpen, omdat Gij zo vol liefde zijt voor al Uw
kinderen. Herinner U, o goedertierenste Maagd, dat
het nooit gehoord is dat iemand die vertrouwvol
tot U zijn toevlucht nam, door U verlaten is; zou
ik dan de eerste ongelukkige zijn, die Gij onverhoord
van U liet heengaan? Neen, neen, o goede Moeder,
op deze heilige plaats zult Gij, door Uw alvermogende
voorspraak, mij hulp in mijn nood en troost in mijn
lijden verwerven. Amen.



Foto’s: de processie met de replica van het beeld
Op het Kerkplein op weg naar de parochiekerk en
De Mariakapel boven op de kerkberg.