donderdag 30 januari 2020

St. Augustinus over vriendschap - Wanneer ik moe ben van de ergernis van deze wereld



Over vriendschap 

Gekend worden door degenen met wie
we het meeste samenzijn en vertrouwelijk omgaan.

Aan hun liefde geef ik me, ik beken het,
eenvoudig helemaal over,
vooral wanneer ik moe ben van de ergernis van deze wereld.
Zonder zorgen rust ik in hun liefde,
want ik voel dat God daar is,
aan wie ik me onbezorgd overgeef
en bij wie ik zonder zorgen tot rust kom.
In die zekerheid van de liefde
vrees ik ook niet het onzekere van morgen
het onzekere van de menselijke zwakheid
waarover ik eerder veel geklaagd heb.
Wanneer ik voel dat iemand bezield is
met echte christelijke liefde
en daardoor voor mij een trouwe vriend is geworden,
dan vertrouw ik mijn gevoelens en gedachten
niet toe aan een mens maar aan God.
Want zo'n mens verblijft in God
en is trouw door God
'Want God is liefde en wie in de liefde blijft,
blijft in God en God in hem' (1 Joh. 4,16)

Augustinus, brief 73,10