zondag 26 augustus 2018

Van onze geheime correspondent: "Ik ben geen 5 maar vijf en half"


"Ik ben geen 5 maar vijf en half", was de uitspraak die Uw geheime correspondent gisteren optekende uit de mond van een catechesekind, toen zij toevallig in afwachting van bezoek, bij de poort van het klooster (zo zeg je dat in kloosterjargon!) stond gelijktijdig met de aankomst van de mini-catechese aapjes.

Van de zuster hoorden ze over Jezus, die gezegd had, "laat de kinderen tot Mij komen". Daarbij werd gebruik gemaakt van het viltbord, dat ook bij de geheime correspondent jeugdherinneringen opriep voor al aan de spectaculaire afbeelding van Jezus in de Tempel. De kinderen dachten daarover na, en kleurden daarover ook een tekening waarbij om onduidelijke redenen, zoals Jezus als de kinderen een oranje hoofd kregen en zongen daarbij het volgende lied:

Stap voor stap, dag na dag, wil ik Jezus volgen.
Hand in hand, heel de weg, wil ik gaan met Hem.
Als ik struikel staat Hij klaar, Hij is bij mij in' t gevaar.
Dus, stap voor stap, hand in hand, wil ik gaan met Hem.

Stap voor stap, dag na dag, wil ik Jezus volgen.
Hand in hand, heel de weg, wil ik gaan met Hem.
In de mensen leeft Hij voort, blijft voor ons het Levend Brood.
Dus stap voor stap, hand in hand, wil ik gaan met Hem

Daar konden gisteren de pupjes het mee doen - voor hun hele leven.
En wij ook - voor ons hele leven.

De mogelijkheden worden onderzocht dit liedje ook in het Latijn te zingen - dat wordt dan de editio typica  van het lied - net als met de CCC gebeurde- of zouden we dan problemen met het auteursrecht krijgen?