woensdag 1 april 2015

Adoro Te devote


O memoriale mortis Domini,
O gedachtenisteken van de Dood van de Heer
Panis vivus vitam præstans homini,
Levend Brood dat aan de mens het leven geeft
præsta meæ menti de te vivere
geef mij dat mijn geest in U zijn leven vindt
et te illi semper dulce sapere.
geef hem als zijn zoetheid U te smaken steeds.

Pie pellicane, Iesu Domine,
Pelikaan vol goedheid, Jezus onze Heer,
me immundum munda tuo sanguine,
reinig mij, onreine, door uw zuiver Bloed,
cuius una stilla salvum facere
waarvan een enkele druppel zelfs verlossen kan
totum mundum quit ab omni scelere.
heel het wereldrond van al zijn zondigheid.

Te cum revelata cernam facie
Wanneer ik U met onverhuld gelaat aanschouw
visu tandem lætus tuæ gloriæ,
en vreugde smaak door het schouwen van uw heerlijkheid,
Patri, tibi laudes et Spiritui
zing ik U, Vader, lof, en de Geest
Dicam beatorum iunctus cœtui.

verenigd met de menigte van de zaligen.