Lodewijk Maria Grignion werd geboren in het dorpje Montfort in Bretagne en priester gewijd in het bisdom Parijs. Door paus Clemens XI aangesteld als apostolisch missionaris doorkruiste hij de westelijke streken van Frankrijk. Daar verkondigde hij het mysterie van de eeuwige Wijsheid, de mens geworden en gekruisigde Christus, daar wees hij de weg van heiligheid die langs Maria naar Jezus leidt. Voor zijn werk bracht hij priesters en broeders samen in een congregatie en - samen met de zalige Maria Ludovica Trichet - ook zusters. In de plaats Saint-Laurent-sur-Sèvre, in het bisdom Lucon, overleed hij op 28 april 1716. Hij liet vele geschriften na, vooral over de spiritualiteit van Maria.
Uit de verhandeling van de heilige priester Lodewijk Maria van Montfort over de ware godsvrucht tot Maria (nrs. 120-121.125-126). (Oeuvres complètes, Seuil, Parijs, 1966, blz. 562-563.566-567)
Geheel en al de uwe.
Hierin bestaat onze volmaaktheid, dat wij aan Jezus Christus gelijkvormig worden, met Hem verenigd en Hem toegewijd zijn. Vandaar dat ongetwijfeld die godsvrucht de beste is die ons het meest aan Jezus Christus gelijkvormig maakt, ons met Hem verenigt en aan Hem toewijdt. Welnu, omdat er geen schepsel te vinden is dat zo volmaakt gelijkvormig is aan Jezus Christus als Maria, is er ook geen enkele andere godsvrucht die een ziel meer aan de Heer toewijdt en aan Hem gelijkvormig maakt dan de godsvrucht tot zijn moeder, de allerheiligste Maagd. Hoe meer dus een ziel aan Maria is toegewijd, des te inniger is die ook aan Jezus Christus toegewijd.
De volmaakte toewijding aan Jezus Christus is dus niets anders dan een volmaakte en volledige toewijding van zichzelf aan de allerheiligste Maagd. En dit is juist de godsvrucht die ik verkondig.
Deze vorm van godsvrucht kan het best genoemd worden: de volmaakte hernieuwing van de beloften van het heilig doopsel. Deze godsvrucht bestaat immers in een volledige overgave van zichzelf aan de allerheiligste Maagd om langs haar geheel en al Christus toe te behoren.
Daaruit valt op te maken dat iemand zich tegelijkertijd aan de allerheiligste Maagd en aan Jezus Christus toewijdt: aan de allerheiligste Maagd omdat zij de meest volmaakte weg is, die Jezus zelfheeft gekozen om de eenheid met ons aan te gaan en ons met Hem te verenigen; aan Jezus, onze Heer, omdat Hij ons einddoel is, aan wie wij alles te danken hebben wat wij zijn, want Hij is onze Verlosser en onze God.
Bovendien dient bedacht te worden, dat iedere mens bij het doopsel, ofwel persoonlijk ofwel bij monde van peter en meter, plechtig verzaakt aan de satan, aan zijn bekoringen en aan zijn werken en Jezus Christus kiest tot zijn meester en absolute Heer, om als liefdeslaaf van Hem afhankelijk te zijn. Welnu door deze godsvrucht doet men precies hetzelfde: de christen verzaakt aan de duivel, aan de wereld, aan de zonde en aan zichzelf en men geeft zich totaal over aan Jezus Christus door de handen van Maria.
Bij het doopsel geeft iemand zich niet door de handen van Maria aan Jezus Christus, tenminste niet uitdrukkelijk. Ook staat hij de verdiensten van zijn goede werken niet af aan de Heer. Ook na het doopsel blijft een christen geheel vrij deze verdiensten aan wie dan ook toe te kennen of ze zelf te behouden. Door deze godsvrucht echter geeft een christengelovige zich uitdrukkelijk door de handen van Maria aan de Heer en staat Hem de waarde van al zijn handelingen af.
God, eeuwige wijsheid, Gij hebt de heilige priester Lodewijk Maria van Montfort door de handen van de heilige Maria, de moeder van Jezus, gemaakt tot een uitstekend getuige en leraar van volledige toewijding aan Christus, uw Zoon. Wij bidden U: laat ook ons deze geestelijke weg volgen om uw