donderdag 11 oktober 2018

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Hebdomada XXVII per annum feria V


Ad Officium lectionis


  Lectio altera

Ex Epístola sancti Ignátii Antiochéni epíscopi et mártyris ad Philadelphénses
(Inscriptio; nn. 1, 1 — 2, 1; 3, 2 — 5: Funk 1, 225-229)
Tweede lezing

Uit de Brief aan de Brief aan de Philadelphiërs van de H.Ignatius, bisschop van Antiochië
(Inscriptio; nn. 1, 1 — 2, 1; 3, 2 — 5: Funk 1, 225-229)
Een bisschop met zijn priester-college en diakens

Ignatius, die ook Theophorus heet, aan de Kerk van God de Vader en de Heer Jezus Christus, in Philadelphia in Azië, die barmhartigheid verworven heeft en bevestigd is in de eenheid met God; die zich zonder ophouden verheugt in het lijden van onze Heer en door zijn verrijzenis geheel is vervuld met alle barmhartigheid; die ik groet in het bloed van Jezus Christus. Zij is een altijd-blijvende vreugde, vooral wanneer haar gelovigen één zijn met hun bisschop en zijn priester-college en ook met de diakens, die naar de geest van Christus zijn aangesteld, die Hij volgens zijn eigen wil bevestigd heeft in standvastigheid door zijn Heilige Geest.

Ik weet, dat deze bisschop zijn ambt om deze gemeente te besturen niet verkregen heeft door eigen streven of dat van anderen, noch om ijdele glorie te verwerven, maar door de liefde van de Vader en de Heer Jezus Christus. Ten zeerste heb ik zijn bescheidenheid bewonderd, omdat hij door te zwijgen meer vermag dan anderen door onnodig gepraat. Hij stemt namelijk overeen met de geboden, als een cither met de snaren. Daarom verheerlijk ik zijn vrome gezindheid in de overtuiging, dat zijn ziel volmaakt is en met deugden versierd, terwijl ik zijn onwankelbaarheid ken en zijn zachtmoedigheid naar het voorbeeld van de levende God.

Daarom, kinderen van het licht der waarheid, vlucht de verdeeldheid en de valse leringen. Waar toch de herder is, daar moet gij als schapen volgen.

Want al degenen, die God en Jezus Christus toebehoren, zijn ook met de bisschop. Allen, die boetvaardig tot de eenheid van de Kerk terugkeren, zijn óók van God, om te leven volgens Jezus Christus. Vergist u niet, mijn broeders. Als iemand een scheurmaker volgt, zal hij het rijk Gods niet beërven; en als iemand wandelt in een vreemde leer, heeft hij geen deel aan het lijden.

Beijvert u dan aan één Eucharistie deel te nemen – want één is het vlees van onze Heer Jezus Christus en één de kelk in de eenheid van zijn bloed, één altaar, zoals er ook één bisschop is met zijn priester-college en diakens, mijn mede-dienaren – opdat gij, wat gij ook doet, volgens God moogt doen.

Mijn broeders, ik vloei over van liefde voor u, moge ik vol vreugde u versterken, niet ik echter, maar Jezus Christus. Hoewel ik door zijn genade in boeien ben, vrees ik Hem temeer, omdat ik nog niet volmaakt ben. Maar uw gebed bij God zal mij vervolmaken, om het lot verkrijgen, dat Hij mij in zijn barmhartigheid heeft toegewezen, terwijl ik mijn toevlucht neem tot het Evangelie als tot de lichamelijk aanwezige Christus, en tot de Apostelen als tot het aanwezige priester-college van de Kerk.