Christusmysteries door Joep Nicolas [1897-1972] in
gebrandschilderde ramen vastgelegd
Als eerste van een reeks gebrandschilderde ramen bestemd
voor de parochiekerk van de HH. Wiro, Plechelmus en Otgerus in Sint Odiliënberg
vervaardigde de Roermondse glazenier Joep Nicolas in 1954 de drie dubbelramen
van het priesterkoor. De kerk was toen nog geen basiliek, wel was het verzoek
daartoe in voorbereiding.
In de bovenstaande compilatie zijn de
drie afzonderlijke ramen van de absis samen gebracht, in werkelijkheid sieren
zij drie afzonderlijke muurvlakken.
Materiaal en afmetingen:
Antiekglas/lood/grisaille, 250x100cm, alle drie gesigneerd Joep Nicolas 1954.
De drie ramen stellen de drie grote
Christusmysteries voor met hun voorafbeeldingen in het Oude Testament, een oude
traditie die reeds in de middeleeuwse kathedralen werd gebruikt om antitype en type (vervulling en voorafbeelding, werkelijkheid en symbool) in
één raam te presenteren.
Raam
links
Beneden: de pas geschapen mensen
geplaatst in het aards paradijs. Een moment voor de zondeval (Proto-evangelie
Genesis 3.15).
Boven: de herschepping van de mens in
de Geboorte van de Jezus Christus, God-Mens (Luc 2,10-16), die noodzakelijk was
na de zondeval en de verdrijving van de mens uit het aards paradijs)
Raam
midden
Beneden: Abraham offert zijn zoon
Isaac (Gen 22,10-13) met de engel die Abraham tegenhoudt en de ram als
vervangend offerdier.
Boven: het Laatste Avondmaal,
centraal op het priesterkoor. Bij de instelling van de H. Eucharistie loopt
Jezus vooruit op zijn dood aan het kruis, waar Hij zijn leven als een volmaakt
offer uit liefde aan de Vader gaf en voor de verlossing van de mensen.
Raam
rechts
Beneden: Jonas, levend aan land
stappend na een verblijf van drie dagen in de buik van de walvis (Jon 2,11).
Dit is de voorafbeelding van de erboven afgebeelde Verrijzenis van Christus, na
drie dagen grafrust (Mt 28,2-3 en parallelplaatsen).