woensdag 13 april 2016

Ramen priesterkoor basiliek Sint Odiliënberg



Christusmysteries door Joep Nicolas [1897-1972] in gebrandschilderde ramen vastgelegd 

Als eerste van een reeks gebrandschilderde ramen bestemd voor de parochiekerk van de HH. Wiro, Plechelmus en Otgerus in Sint Odiliënberg vervaardigde de Roermondse glazenier Joep Nicolas in 1954 de drie dubbelramen van het priesterkoor. De kerk was toen nog geen basiliek, wel was het verzoek daartoe in voorbereiding. 
In de bovenstaande compilatie zijn de drie afzonderlijke ramen van de absis samen gebracht, in werkelijkheid sieren zij drie afzonderlijke muurvlakken.
Materiaal en afmetingen: Antiekglas/lood/grisaille, 250x100cm, alle drie gesigneerd Joep Nicolas 1954.

De drie ramen stellen de drie grote Christusmysteries voor met hun voorafbeeldingen in het Oude Testament, een oude traditie die reeds in de middeleeuwse kathedralen werd gebruikt om antitype en type (vervulling en voorafbeelding, werkelijkheid en symbool) in één raam te presenteren.

Raam links
Beneden: de pas geschapen mensen geplaatst in het aards paradijs. Een moment voor de zondeval (Proto-evangelie Genesis 3.15).
Boven: de herschepping van de mens in de Geboorte van de Jezus Christus, God-Mens (Luc 2,10-16), die noodzakelijk was na de zondeval en de verdrijving van de mens uit het aards paradijs)
Raam midden
Beneden: Abraham offert zijn zoon Isaac (Gen 22,10-13) met de engel die Abraham tegenhoudt en de ram als vervangend offerdier.
Boven: het Laatste Avondmaal, centraal op het priesterkoor. Bij de instelling van de H. Eucharistie loopt Jezus vooruit op zijn dood aan het kruis, waar Hij zijn leven als een volmaakt offer uit liefde aan de Vader gaf en voor de verlossing van de mensen.

Raam rechts
Beneden: Jonas, levend aan land stappend na een verblijf van drie dagen in de buik van de walvis (Jon 2,11). Dit is de voorafbeelding van de erboven afgebeelde Verrijzenis van Christus, na drie dagen grafrust (Mt 28,2-3 en parallelplaatsen).