Het collecte-gebed van de 33ste zondag door het jaar heeft een bijzin die begint met "si bonorum omnium iugiter serviamus auctori" ("als wij zonder ophouden U dienen") - "perpetua est et plena felicitas" ("zal ons geluk volkomen en duurzaam zijn"). Dit leidt een
voorwaardelijke verklaring in: wij zullen Y krijgen als wij X doen. Men kan dit
eens overwegen in het licht van de geestelijke houding van veel mensen
tegenwoordig, die denken dat de beloning van de hemel ons automatisch toevalt
zonder dat wij iets meer moeten doen dan een goed gevoel hebben over onszelf.
In de oratie vallen de woorden perpetua en felicitas op.
Onmiddellijk zal men de namen herkennen van twee zeer oude martelaressen, de
HH. Felicitas en Perpetua, opgenomen in de Romeinse Canon (1e
Eucharistische Gebed). Het is moeilijk denkbaar dat deze twee namen puur
toevallig in de collecta staan. Het
gebed van vandaag staat immers ook in het Liber
Sacramentorum Gellonensis) bij de gebeden voor martelaren. (Terzijde: Het
klooster van de Benedictijnen vanwaar het Sacramentarium afkomstig is, Sint
Guillelmus in de Gellone-vallei,
Frankrijk, werd opgeheven tijdens de terreur van de Franse Revolutie maar herbouwd in “The Cloisters”
in New York).
Na een tijdelijke pauze tijdens de
christenvervolging, besloot keizer Decius rond het jaar 250 dat de christenen
de vijanden waren van het Romeinse Rijk. In die tijd heerste in het keizerrijk
bij de aristocratie wijd verspreid corruptie en decadentie, de Perzen
bedreigden de oostelijke grenzen en de Germaanse barbaren drongen op in het
Noorden. De economie was een ramp. Vanuit heidens standpunt bekeken moest er
een oorzaak zijn voor de verstoring van de normale maatschappelijke orde en
voor de staatsbetrekkingen met de goden, de pax deorum. Een nieuwe
godsdienst had greep gekregen op talloze mensen. Decius vaardigde een decreet
uit dat op straffe des doods iedereen aan de Romeinse goden moest offeren en
een verklaring bezitten dat zij dit daadwerkelijk hadden gedaan. De bedoeling
was de leiders van de last veroorzakende christelijke sekte te doden. Het
resultaat echter was een versterking van de Kerk door het bloed van de
martelaren ("martelaren", afgeleid begrip van het Griekse woord voor “getuige”).
Er ontwikkelde zich een nieuwe martelarenverering en velen werden daardoor tot
het christendom aangetrokken.
Heel de derde eeuw werd getekend door
christenvervolgingen, hoewel deze sporadisch en vaak plaatselijk waren. Wij
weten echter dat zij telkens opkwamen wanneer sociale toestanden voldoende
ontaardden om een zondebok aan te wijzen. Er bestaan documenten uit die tijd
die van christenvervolging getuigen, eveneens een dagboek uit de gevangenis van
een jonge vrouw, Perpetua genaamd, die omstreeks 202 in Carthago, Noord-Afrika,
gemarteld was. Zij was nog catechumene, (Doopleerling) maar beschouwde zich zelf als christin.
Zij droeg het kind dat zij nog aan de borst had, over en stond erop als
christen in de arena terecht te komen bij een feest van de stad Rome. Nadat
velen hadden getracht haar daarvan af te brengen kreeg ze haar zin. Met een
groot heroïsme stond zij tegenover de beesten en gladiatoren. Na vele
martelingen werd een jonge gladiator gestuurd om haar de genadeslag tot te
brengen maar deze kon dit niet van zich verkrijgen. Tenslotte greep Perpetua
zijn hand en richtte zijn zwaard op haar eigen keel. De heldhaftigheid van
Perpetua inspireerde velen die eveneens een krachtig getuigenis van hun geloof
begonnen te geven en daarna gevangen werden gezet. Dit was ook het lot van een zwanger
slavinnetje, Felicitas genaamd. Felicitas kreeg haar kind net voordat de
gevangen christenen op hun beurt allemaal de arena in werden gedreven. De acta
en oude dagboeken maken gewag van de liefde en zorg die deze christelijke
martelaren in de gevangenis tot het laatst toe voor elkaar hadden. Er is ook
een zeer indrukwekkende scene beschreven waarin Perpetua en Felicitas elkaars
kleding fatsoeneerden om hun zedigheid te bewaren, zelfs bij hun marteling. Met de vredeskus wensten zij elkaar vaarwel om hun marteldood te
doorlijden, verenigd en na haar dood ongetwijfeld herenigd in haar geloof in
Christus.
Met toestemming bewerkt en vertaald commentaar van Father J. Zuhlsdorf pr. Weblog: What Does The Prayer Really Say http://wdtprs.com
Met toestemming bewerkt en vertaald commentaar van Father J. Zuhlsdorf pr. Weblog: What Does The Prayer Really Say http://wdtprs.com