woensdag 5 september 2018

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Ad Officium lectionis Hebdomada XXII per annum feria IV Christus loquebatur de templo corporis sui. Christus sprak van de tempel van zijn lichaam.


  Lectio altera

E Commentário Orígenis presbýteri in Ioánnem
(Tomus 10, 20: PG 14, 370-371)
  
Tweede lezing

Uit het Commentaar op Johannes door Origenes, priester
(Tomus 10, 20: PG 14, 370-371)
Christus sprak van de tempel van zijn lichaam
Breekt deze tempel af en in drie dagen zal Ik hem oprichten. De Joden, gehecht aan het stoffelijke en zichtbare schijnen mij toe nu reeds een wenk te krijgen, zij die het maar moeilijk konden verdragen, dat zij door Jezus uit de tempel waren verdreven, omdat zij van het huis van de Vader een markt hadden gemaakt en nu een teken verlangden. Uit dit teken zou blijken, dat de Zoon Gods, die door hen niet werd aanvaard, dit terecht deed. Toen de Verlosser immers, alsof Hij over de joodse tempel sprak, daarmee zijn eigen lichaam bedoelde, toen men Hem vroeg: Wat voor teken kunt Gij ons laten zien, dat Gij dit doen moogt?, antwoordde Hij: Breekt deze tempel af en in drie dagen zal Ik hem oprichten.
Beide echter, zowel de joodse tempel als Jesus’ lichaam schijnen mij volgens hetzelfde begrip een beeld van de Kerk te zijn. Uit het feit dat die Kerk is opgebouwd uit levende stenen, gemaakt als een geestelijke tempel tot een heilig priesterschap gebouwd op het fundament van de Apostelen en profeten, terwijl de sluitsteen Christus zelf is, is er sprake van een werkelijke tempel. Maar als van de andere kant om deze woorden: Maar gij zijt het lichaam van Christus en ieder afzonderlijk zijt gij ledematen, het verband en de overeenkomst met een stenen tempel niet schijnt te stroken en volgens psalm een-en-twintig als Christus’ beenderen worden ontwricht door de heimelijke aanslagen en vervolgingen en kwellingen en door hen, die strijd voeren tegen de eenheid van die tempel met vervolgingen, zal Hij toch als tempel worden opgericht en zal Christus’ lichaam worden opgewekt op de derde dag na de dag van de boosheid door Hem ondergaan en na de dag van de voltooiing, die hierop volgt.
Want er zal een derde dag komen in een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, wanneer deze beenderen, namelijk het gehele huis van Israël, op die grote dag des Heren zullen worden opgewekt, nadat de dood geheel is overwonnen, zodat de verrijzenis van Christus door het lijden aan het kruis het mysterie bevat van de verrijzenis van geheel het lichaam van Christus.
Zoals dat lichaam van Jezus aan de zintuigen onderworpen, aan het kruis werd gehecht, werd begraven en daarna opgewekt, zo is het gehele lichaam van de heiligen van Christus met Christus aan het kruis gehecht en leeft nu niet langer meer. Want ieder van hen, zoals ook Paulus, roemt nergens anders op dan op het kruis van onze Heer Jezus Christus, door wie hij aan de wereld is gekruisigd en de wereld aan hem.
Daarom is iedereen niet alleen tegelijk met Christus aan het kruis gehecht en aan de wereld, maar ook tegelijk mét Christus begraven. Want wij zijn met Christus begraven, zegt Paulus, terwijl hij er tevens aan toevoegt, alsof wij daardoor reeds een onderpand kregen van de verrijzenis: En wij zijn met Hem verrezen.