Het is niemand geoorloofd aan de Eucharistie deel te nemen dan alleen hij, die gelooft, dat het waar is wat wij leren, en die bovendien is afgewassen door het bad tot vergiffenis der zonden en tot de wedergeboorte, en verder zó leeft als Christus het heeft overgeleverd.
Want wij nuttigen
dit niet als gewoon brood of als gewone drank, maar zoals door het Woord Gods
Jezus Christus onze Verlosser vlees is geworden en vlees en bloed bezat om ons
te verlossen – zó heeft men ons geleerd, dat deze spijs, waarover de
dankgebeden worden uitgesproken en waarmee ons vlees en bloed door de
stofwisseling worden gevoed, zowel het Vlees als het Bloed is van de
Mensgeworden Jezus.
En op de Zondag,
zoals die dag genoemd wordt, komen alle bewoners van stad en land op dezelfde
plaats bijeen, en daar worden dan de gedenkschriften van de Apostelen en de
geschriften van de profeten gelezen, zolang er tijd voor is.
Daarna, waar een
lezer ontbreekt, zal hij, die voorzit, de toehoorders vermanen en hen aansporen
de zo heerlijke voorbeelden uit de lezing na te volgen.
Hierna staan we
tegelijk op en bidden; en zoals we reeds gezegd hebben, zodra we ophouden met
bidden, wordt er brood, wijn en water aangebracht. Die vóórzit, bidt en dankt
nu met alle vurigheid, en het volk antwoordt Amen, en van datgene waarover dank werd gebracht, wordt uitgedeeld
en uitgereikt aan ieder van de aanwezigen, en door de diakens wordt ervan
meegedeeld aan de afwezigen.
Die welgesteld
zijn, delen ervan mee zoveel ieder van hen wil, en wat er zodoende wordt
verzameld, deponeert men bij hem, die voorzit. Deze helpt er de weduwen en
wezen mee en degenen, die wegens zwakte of door andere oorzaken gebrek lijden,
zelfs ook de gevangenen en de gasten, die uit de vreemde komen. In één woord,
er wordt voor allen gezorgd, die er behoefte aan hebben.
Des zondags komen wij allen
tesamen, zowel omdat het op deze dag was dat God de duisternis en de stof
omvormde en de wereld schiep, alsook omdat onze Verlosser Jezus Christus op die
dag uit de doden verrees. Want de dag voor de zaterdag hebben ze Hem
gekruisigd, en op de volgende dag dit is Zondag verscheen Hij aan zijn
Apostelen en leerlingen, en leerde hun, wat ook wij u overleveren om te
beschouwen.
Ex Apologia prima sancti Iustini martyris pro Christianis (Cap. 66-67:
PG 427-431)