vrijdag 21 augustus 2015

Moeder M.Matthea (1914-2013) en de H.Pius X

Moeder M.Matthea (1914-2013) en de H.Pius X

Moeder M. Matthea, priorin van ons huis van 1966-2008 werd geboren in Hamont in de Belgische Kempen vlak na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Zij was de jongste uit een kinderrijk gezin, waarvan er vier in leven bleven; één zoon werd priester en twee dochters wijdden hun leven radicaal aan God als religieuze. In 1918 verhuisde het gezin naar Antwerpen.
 “In uw licht zullen wij het licht zien” is de spirituele leidraad die Moeder Matthea later als priorin zou meegeven aan de Priorij Thabor bij de autonomie in 1965/1966. Gods licht heeft haar leven in alles bepaald vanaf haar prille jeugd, toen zij als zesjarige haar Eerste Communie mocht doen en daarbij diep besefte  dat haar leven voortaan in dienst van de H. Eucharistie zou staan.
Zelf schreef zij daarover:
“Na het decreet van Paus Pius X in 1905 over de vervroegde en veelvuldige H. Communie zorgde mijn moeder ervoor dat wij zo spoedig mogelijk de Eerste H. Communie mochten doen, namelijk voor het bereiken van het 6e jaar. Tevens werd ons geleerd elke dag Pius X te bedanken voor die grote genade.

Op 7-jarige leeftijd had ik ’s avonds heel vurig gebeden. ’s Nachts droomde ik dat Paus Pius X naast mijn bedje zat en een hand op mijn hoofd legde. Zo deed hij mij begrijpen dat mijn leven in dienst van de Eucharistie zou staan.

Korte tijd nadien mocht ik helpen in de sacristie en klaarzetten voor de H. Mis. Op het moment dat ik voorzichtig de kelk mocht vasthouden, kwam een niet uit te drukken besef van de realiteit van de Eucharistie over me, een besef dat me nooit meer losliet. Sindsdien heb ik nooit meer vrijwillig een dag zonder H. Mis laten voorbijgaan”.