meiboom
Ook
in de Roerstreek kent men de traditie van het plaatsen van de mei-den.
Wat
is daarvan eigenlijk de achtergrond? Zoals vaker bij folklore doen hierover
veel geruchten de ronde, die niet altijd historisch onderbouwd zijn. Populair
is de bewering van een pre-christelijke oorsprong, maar wetenschappers
twijfelen hieraan.
De
eerste geschreven bronnen over de meiboom in de Lage Landen stammen uit de
dertiende eeuw.
Aan
het einde van de Middeleeuwen is het reidansen rond de meiboom voor het eerst
te zien in de kunst, zoals op een schilderij van Pieter Breughel de Jonge: ‘de
St. Joriskermis en de dans rond de meiboom uit 1628’.
In
de Reformatie was de meiboom een van de tradities die de protestanten in de ban
deden, maar het gebruik leefde op diverse plekken in Europa voort.
Begin
twintigste eeuw waren er verschillende groepen die de traditie omarmden. Zo
werd die een symbool voor de Dag van de Arbeid (1 mei), maar eigenden ook de
nazi’s zich de traditie toe. Daardoor kreeg de meiboom op veel plaatsen een
negatieve reputatie en verdween.
De
Limburgse jonkheden werden na de Tweede Wereldoorlog opgericht in een
katholieke context, met als doel dit erfgoed weer te claimen. De meiboom is in
deze (Zuid-Limburgse) dorpen een vast onderdeel van de paas- of
pinksterviering. In sommige dorpen is er zelfs een bewezen connectie tussen de
mei-den en de langlopende verering van een beschermheilige, zoals St. Brigida
in Noorbeek en St. Gerlachus in Banholt. In respectievelijk 2014 en 2021 werden
deze lokale tradities opgenomen in de UNESCO-lijst van immaterieel erfgoed (KN)
Jos. L’Ortye, pastoor
Uit ROERKERKNIEUWS IN DE PAASTIJD, Editie 155 (13 mei 2023) – www.roerkerken.nl