dinsdag 15 augustus 2017

15 augustus Maria Ten Hemel opgenomen

Beide wonderen vloeien in een, Moeder van God – Maria Ten Hemel opgenomen


Duccio, 1308-1311, Aankondiging van de Dood en het Ontslapen 
van de Allerheiligste Maagd Maria.
Heeft men de afbeeldingen van de kroning van Maria in de hemel gezien , de mozaïeken en iconen van het Ontslapen van Maria doen in schoonheid niet onder. De Oosterse Kerken die dit Mariafeest vieren, kennen het onder deze titel. Er zijn ook boekverluchtingen  die beide thema’s met elkaar verbinden: beneden wordt het Ontslapen van Maria uitgebeeld, boven de Opname in de hemel en de vreugde die deze gebeurtenis teweeg brengt.
Veel afbeeldingen dragen de inscriptie: Ad summum Regina thronum defertur in altum: angelicis praelata choris, cui festus et ipse Filius occurrens Matrem super aethera ponit – Tot bij de hoogste troon wordt de Koningin naar boven geleid door de hemelse koren. Vol vreugde ijlt haar Zoon haar zelf tegemoet en richt de troon van Zijn Moeder op boven alle hemelen.

Zeer mooi drukt het Troparion van de Byzantijnse ritus uit wat Maria voor ons betekent en hoe wij het mysterie van dit feest kunnen beschouwen:

‘Bij de Geboorte van Jezus hebt U de maagdelijkheid bewaard
bij uw Ontslapen hebt U de wereld niet verlaten, o Moeder van God.
U bent teruggekeerd naar de Bron des levens, U die de levende God zelf ontving en door uw gebeden onze zielen van de dood zult bevrijden. 
Bij uw Ontslapen hebt U de wereld niet verlaten, U bent teruggekeerd naar de Bron des levens  - U, die zelf de Bron des levens voor de Verlosser was!’

Volgens de overlevering bevond men, toen de grafkist van de Moeder Gods werd geopend,deze leeg, terwijl er onophoudelijk een welriekende geur uit stroomde. Het maagdelijk lichaam van de Moeder van God valt niet ten offer aan de ontbinding van het vlees. Zij die in haar leven als Mystieke Roos en Roos zonder doornen werd vereerd, liet in het graf slechts de geur van deze heerlijke bloemen achter.


Een van de gezangen van de Oosterse Kerken uit zich verbaasd en vol verwondering over dit wonder:
‘Het hoogwaardige koor van de wijze Apostelen werd op wonderbaarlijke wijze verzameld,  om glorievol uw allerzuiverst lichaam te begraven, hooggeprezen Voortbrengster van God. Ook de scharen van de Engelen zingen lof met hen om uw Opgang naar de hemel vol eerbied te verheerlijken, die wij hier in geloof vieren.

Onbevlekt was bij de Ontvangenis van Jezus uw moederschap.
Onverteerd was de toestand van het dode lichaam bij uw heengaan.
Beide wonderen vloeien in een, o Moeder van God.
Hoe kon degene, die geen man bekende, tot voedster van een Kind worden en daarbij maagdelijk blijven?
Hoe kon de Moeder van God gelijk een gestorvene gebalsemd worden?
Daarom roepen wij U met de Engel aan: Weesgegroet, Gij, vol van genade!

David moge ons verkondigen wat dit voor een feest is.
Degene, die hij eens in het Boek van de Psalmen heeft bezongen als Dochter van God en Maagd:  Zij is opgenomen en naar de woningen hierboven overgebracht, door Christus, die onbesmet het Vlees uit Haar heeft aangenomen.
Daarom verheugen zich ook de moeders met de dochters en de bruiden van Christus
terwijl zij Haar toeroepen: Wees gegroet, U, die in het hemelrijk bent opgenomen!