Duccio, 1308-1311, Aankondiging van de Dood en het Ontslapen
van de Allerheiligste Maagd Maria.
van de Allerheiligste Maagd Maria.
Heeft men de afbeeldingen van de kroning
van Maria in de hemel gezien , de mozaïeken en iconen van het Ontslapen van
Maria doen in schoonheid niet onder. De Oosterse Kerken die dit Mariafeest
vieren, kennen het onder deze titel. Er zijn ook boekverluchtingen die beide thema’s met elkaar verbinden:
beneden wordt het Ontslapen van Maria uitgebeeld, boven de Opname in de hemel
en de vreugde die deze gebeurtenis teweeg brengt.
|
Veel
afbeeldingen dragen de inscriptie: Ad summum Regina thronum defertur in
altum: angelicis praelata choris, cui festus et ipse Filius occurrens Matrem
super aethera ponit – Tot bij de hoogste troon wordt de Koningin naar boven
geleid door de hemelse koren. Vol vreugde ijlt haar Zoon haar zelf tegemoet en
richt de troon van Zijn Moeder op boven alle hemelen.
Zeer
mooi drukt het Troparion van de Byzantijnse
ritus uit wat Maria voor ons betekent en hoe wij het mysterie van dit feest
kunnen beschouwen:
‘Bij
de Geboorte van Jezus hebt U de maagdelijkheid bewaard
bij
uw Ontslapen hebt U de wereld niet verlaten, o Moeder van God.
U
bent teruggekeerd naar de Bron des levens, U die de levende God zelf ontving en
door uw gebeden onze zielen van de dood zult bevrijden.
Bij
uw Ontslapen hebt U de wereld niet verlaten, U bent teruggekeerd naar de Bron
des levens - U, die zelf de Bron des
levens voor de Verlosser was!’
Volgens
de overlevering bevond men, toen de grafkist van de Moeder Gods werd geopend,deze
leeg, terwijl er onophoudelijk een welriekende geur uit stroomde. Het
maagdelijk lichaam van de Moeder van God valt niet ten offer aan de ontbinding
van het vlees. Zij die in haar leven als Mystieke Roos en Roos zonder doornen
werd vereerd, liet in het graf slechts de geur van deze heerlijke bloemen
achter.
Een
van de gezangen van de Oosterse Kerken uit zich verbaasd en vol verwondering
over dit wonder:
‘Het
hoogwaardige koor van de wijze Apostelen werd op wonderbaarlijke wijze
verzameld, om glorievol uw allerzuiverst
lichaam te begraven, hooggeprezen Voortbrengster van God. Ook de scharen van de
Engelen zingen lof met hen om uw Opgang naar de hemel vol eerbied te
verheerlijken, die wij hier in geloof vieren.
Onbevlekt was bij de Ontvangenis van Jezus uw moederschap.
Onbevlekt was bij de Ontvangenis van Jezus uw moederschap.
Onverteerd
was de toestand van het dode lichaam bij uw heengaan.
Beide
wonderen vloeien in een, o Moeder van God.
Hoe
kon degene, die geen man bekende, tot voedster van een Kind worden en daarbij
maagdelijk blijven?
Hoe
kon de Moeder van God gelijk een gestorvene gebalsemd worden?
Daarom
roepen wij U met de Engel aan: Weesgegroet, Gij, vol van genade!
David
moge ons verkondigen wat dit voor een feest is.
Degene,
die hij eens in het Boek van de Psalmen heeft bezongen als Dochter van God en
Maagd: Zij is opgenomen en naar de
woningen hierboven overgebracht, door Christus, die onbesmet het Vlees uit Haar
heeft aangenomen.
Daarom
verheugen zich ook de moeders met de dochters en de bruiden van Christus
terwijl
zij Haar toeroepen: Wees gegroet, U, die in het hemelrijk bent opgenomen!