zondag 11 augustus 2024

Evangelie van de 19e zondag door het jaar en een overweging. Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald.

 



evangelie: Joh. 6, 41-51

Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald.


In die tijd morden de Joden over Jezus,
omdat Hij gezegd had:
Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald,
en zij zeiden:
“Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef,
en kennen wij zijn vader en moeder niet?
Hoe kan Hij dan zeggen:
Ik ben uit de hemel neergedaald?”
Maar Jezus sprak tot hen:
“Mort toch niet onder elkaar.
Niemand kan tot Mij komen
als de Vader die Mij zond hem niet trekt;
en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
Er staat geschreven bij de profeten:
En allen zullen door God onderricht worden.
Al wie naar de leer van de Vader geluisterd heeft komt tot Mij.
Niet dat iemand de Vader gezien heeft:
alleen Degene die uit God is, heeft de Vader gezien.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
wie gelooft heeft eeuwig leven.
Ik ben het brood des levens.
Uw vaderen die het manna hebben gegeten in de woestijn,
zijn niettemin gestorven;
maar dit brood daalt uit de hemel neer
opdat wie er van eet niet sterft.
Ik ben het levende brood
dat uit de hemel is neergedaald.
Als iemand van dit brood eet
zal hij leven in eeuwigheid.
Het brood dat Ik zal geven
is mijn vlees,
ten bate van het leven der wereld.”



Overweging

In het evangelie hoorden we Christus zeggen : ´Ik ben het levende Brood dat uit de hemel is neergedaald´. Hij zegt hiermee dat het wonder van de broodvermenigvuldiging eigenlijk niet zoveel betekent, het is niet de kern van zijn boodschap. Hij wil niet komen als een grote Sinterklaas, die cadeau´s uitdeelt. Hij wil geen goedkope vervulling brengen van alle mogelijke wensdromen. Hij komt geen consumptiemaatschappij opbouwen. Hij komt geen rijk van politieke en aardse macht vestigen.

Maar........Hij brengt wel Zichzelf. En dan begonnen mensen te morren, volgens het evangelie. Ze hadden het zich wel wat anders voorgesteld :

nl. overvloed aan aardse goederen, een nieuwe politiek en overwinning op de Romeinen. De mensen zetten zich tegen Christus af. Het begint hen te vervelen. Na zijn toespraak zien we dan ook dat veel mensen zich van Hem verwijderen. Wat heeft de meeste mensen nu eigenlijk gelokt ? Rijkdom ? Carrière ? Macht ? Maar als ze dat van Hem verwachten, dan waren ze eigenlijk nog met zichzelf bezig, dan hadden ze alleen maar interesse voor voorbijgaande dingen en dan interesseerde Christus als persoon hen eigenlijk niet. In de mate dat Hij geschenken zou blijven uitdelen, zouden ze waarschijnlijk trouw blijven.

Maar........een echte persoonlijke verhouding tot de Vader, daar ging het echter niet om.

Als de mensen zich nu terugtrekken, spreken zíj zélf over zich het oordeel uit. Ze zeggen daardoor : wij willen alleen maar bezit, macht e.d., U Zelf hebben we niet nodig. En daarmee zeggen ze nog meer !

Dan zeggen ze ook : U die getuige bent van God, hebben we niet nodig,

d.w.z. God Zélf hebben we ook niet nodig.

In hun reactie op Christus komt hun mentaliteit aan het licht.

Enkelen daarentegen hebben zich niet laten afstoten door woorden van de Mensenzoon. Zij worden daardoor uitgenodigd door te stoten naar een dieper niveau van hun verlangen.

Iedereen zoekt leven, maar velen denken dat leven is : rijkdom en bezit hebben, machtig zijn, carrière maken e.d. ........ maar dring je dan wel door tot de diepste levenshunkering ?

Dat er diepere niveau´s zijn, wordt ons duidelijk als we iemand zien die echt iets uitstraalt doordat hij openstaat voor mensen, voor het Mysterie in het leven en voor de dragende grond onder alles, d.w.z. voor God.

Christus kon dan ook, volgens het evangelie, zeggen : ´Ik ben het levensbrood´. Hij toonde Zich als de vervulling van die diepste levenshunker, een hunker die met God te maken heeft. Als vervulling van dat diepe verlangen, kon Hij, volgens het evangelie, dan ook zeggen : ´Ik ben de weg, de waarheid en het leven´.