donderdag 13 juni 2019

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Ad Officium lectionis Hebdomada X per annum feria VI Dulcis psalmorum liber Het heerlijke Boek der Psalmen





Lectio altera

Ex Explanatiónibus psalmórum sancti Ambrósii epíscopi
(Ps 1, 4. 7-8: CSEL 64, 4-7)

Tweede lezing
Uit ‘De verklaringen van de Psalmen’ van de H. Ambrosius, bisschop.
(Ps 1, 4. 7-8: CSEL 64, 4-7)
Het heerlijke Boek der Psalmen

Hoewel geheel de goddelijke Schrift Gods genade ademt, is dat toch vooral het geval met het heerlijke Boek der Psalmen. Mozes zelf toch beschreef in duidelijke taal de gebeurtenissen met de voorvaderen, maar waar hij het volk van de vaderen met gedenkwaardige verbazing door de Rode Zee liet trekken, en aanschouwde dat de Pharao en zijn troepen verdronken, verhief hij zijn geest naar boven (omdat hij verkregen had wat boven zijn krachten lag) en zong voor de Heer zijn lied van zegepraal. Myriam ook nam de tamboerijn en wekte tevens de andere vrouwen op, terwijl zij zei: Laat ons zingen voor de Heer, want hoog is Hij verheven, paard en ruiter wierp Hij in zee.

De geschiedenis onderricht, de Wet onderwijst, de profetie kondigt aan, het berispen straft, de moraal geeft raad: in het Boek der Psalmen ligt de ontwikkeling van dit alles en is een geneesmiddel voor het menselijk heil. Al wie hierin leest, vindt er het bijzondere geneesmiddel waarmee hij de wonden van zijn eigen lijden kan genezen. Een ieder, die met onderscheiding wil toezien, vindt hier, als in een algemene oefenschool voor de zielen en voor elke loopbaan der deugden allerlei soorten van wedstrijden voorbereid: Hij kieze hieruit voor zich wat voor hem het meest geschikt lijkt en waardoor hij het gemakkelijkst de kroon kan verdienen.

Als iemand de daden van de ouden in ogenschouw wil nemen en navolgen, vindt hij in een enkele psalm heel de geschiedenis van de vaderen bijeen, om zo door een korte samenvatting een schat voor het geheugen te ontvangen. Als iemand het ware wezen van de Wet zoekt, dat geheel in de liefdesband is gelegen (want die zijn naaste bemint, heeft de Wet volbracht), dan leze hij in de Psalmen, met welk een liefde-verlangen David zich alleen aan de grootste gevaren blootstelde om de schande van heel het volk af te wenden; en men zal hier de glorie erkennen van de liefde, een glorie even groot als de triomf van de moed.

En wat ik zeggen over de gave van profetie? Wat anderen hebben aangekondigd in raadsels, schijnt aan David alleen open en duidelijk beloofd te zijn, namelijk dat de Heer Jezus, uit zijn zaad geboren zou worden, zoals de Heer tot hem zegt: Van de vrucht van uw schoot zet Ik er een op uw troon. Derhalve wordt in de Psalmen Jezus niet alleen voor ons geboren, maar aanvaardt Hij ook dat heilzame Lijden in zijn Lichaam, rust daar in het graf, verrijst, stijgt op naar de hemel en zetelt aan de rechterhand van de Vader. Wat niemand van de mensen ooit heeft durven zeggen, heeft deze Profeet alleen voorspeld en heeft de Heer zelf daarna in zijn Evangelie verkondigd.