vrijdag 8 november 2019

I Know That My Redeemer Liveth - Op de laatste dag van het Allerzielenoctaaf



De  tekst van de aria van Haendel (Messiah) luidt:
I know that my redeemer liveth
And that he shall stand
At the latter day, upon the earth
And though worms destroy this body
Yet in my flesh shall I see God
Yet in my flesh shall I see God

Deze tekst (Job 19, 25-26) luidt in het Latijn:
Credo quod Redemptor meus vivit
et in novissimo die de terra surrecturus sum
et in carne mea videbo Deum salvatorem meum.
We zingen deze veelvuldig in de gezangen van het Allerzielenoctaaf - voor alle overledenen en speciaal voor de overleden kanunnikessen  van ons klooster, die begraven liggen op de Kerkberg.

KBS-Willibordvertaling
Want ik weet, ik ben er zeker van: mijn verdediger* leeft, tenslotte zal Hij deze wereld binnentreden. En al ben ik nog zo geschonden, ik zal God zien vanuit dit lijf.
* ( beter ware Verlosser)

Weinig woorden maar een oceaan ter overweging:
"Ik weet zeker dat mijn Verlosser leeft en dat ik in mijn vlees God zal zien".