dinsdag 12 oktober 2021

Mgr. Hans van den Hende, bisschop van Rotterdam, over roepingen - om uiteindelijk te kunnen zeggen: "Heer, hier ben ik".

“We zijn geroepen om de blijde boodschap te verspreiden: de liefde van Christus uit te dragen in woord en daad”, aldus de bisschop. “In en vanuit de Kerk heeft ieder van ons een missionaire taak.”

De korte brief vraagt om het geloof te bewaren en de rijkdom van Jezus’ blijde boodschap moedig door te geven aan andere mensen en aan nieuwe generaties. “Regelmatig is in de Nederlandse media aandacht voor onze Katholieke Kerk. Meerdere keren klinkt dan de vraag: waarom loopt het aantal katholieken zo terug, waarom gaan er minder mensen naar de kerk op zondag? Deze vraag laat mij en ook u niet zomaar los. Maar in 2019 zou ik de vraag willen omdraaien. Als uw bisschop zou ik op een meer positieve manier twee vragen aan u willen stellen: (1) waarom gaat u/ga jij wél naar de kerk op zondag? en (2) waarom is het de moeite waard en belangrijk om naar de kerk te blijven gaan?”

“De eerste vraag doet een beroep op onze eigen geloofsbeleving: waarom gaan we eigenlijk? De tweede vraag roept ons op tot getuigenis: namelijk durven we aan anderen uit te leggen en kunnen we aan anderen laten zien dat het de moeite waard is om te geloven in God en ons in de kerk door de Heer te laten voeden?” aldus de bisschop.

“Graag vraag ik uw gelovige aandacht voor het Jaar van de Roepingen om uiteindelijk samen en persoonlijk van harte te kunnen zeggen: Heer, hier ben ik.”

Volledige brief op website bisdom Rotterdam