zondag 10 oktober 2021

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Hebdomada XXVII per annum feria II Ad Officium lectionis Orandum præcipue pro toto corpore Ecclesiæ. Men moet vooral bidden voor het gehele lichaam van de Kerk

   
Lectio altera

Ex Tractátu sancti Ambrósii epíscopi De Cain et Abel
(Lib. 1, 9, 34. 38-39: CSEL 32, 369. 371-372)

Tweede lezing

Uit het tractaat over Caïn en Abel, van de H. Ambrosius, bisschop
(Lib. 1, 9, 34. 38-39: CSEL 32, 369. 371-372)

Men moet vooral bidden voor het gehele lichaam van de Kerk

Breng als een offer een loflied aan God; onderhoud uw geloften, de Allerhoogste gebracht. God loven is: Hem zijn geloften aanbevelen en ze onderhouden. Vandaar munt die Samaritaan boven de anderen uit, die, toen hij met de negen andere melaatsen op het woord van de Heer van zijn melaatsheid gereinigd was, alléén naar Christus terugkeerde, God verheerlijkte en Hem dankte. Over hem zie Jezus: Niemand van hen is teruggekeerd om aan God eer te brengen dan alleen deze vreemdeling. En Hij sprak tot hem: Sta op en ga heen; uw geloof heeft u gered.

De Heer Jezus leerde u op goddelijke wijze de goedheid van de Vader, die het goede weet te geven, om aan de Goede zelf te vragen wat Goed is. Zowel nadrukkelijk als dikwijls vermaande Hij ons te bidden, niet om met tegenzin voortdurend te bidden, maar om dikwijls volhardend te bidden. Want een lang gebed wordt meestal zielloos, maar een telkens onderbroken gebed wordt zeker een verstrooid gebed.

Vervolgens vermaant Hij dat gij, wanneer gij zelf voor u vergeving vraagt, dit dan ook zeker aan anderen weet te schenken, waardoor gij uw gebed met de stem van uw eigen daden aanbeveelt. Ook leert de Apostel ons te bidden zonder verbittering en verdeeldheid, om te voorkomen, dat uw gebed verstrooid wordt of bedorven. Hij zegt ook, dat men overal moet bidden, omdat de Verlosser zegt: Treed in uw binnenkamer.

Maar begrijp goed, dat hier niet een kamer bedoeld wordt met muren omsloten, waar gij lichamelijk wordt opgesloten, maar de kamer binnen u, waarin uw gedachten worden omsloten en waar uw zintuigen zich bevinden. Die binnenkamer van uw gebed is overal bij u en overal geheim, waar niemand anders getuige is dan God alleen.

Gij wordt vooral gemaand ook voor het volk te bidden, dit is, voor héél het lichaam, voor al de leden van uw Moeder, waar het kenteken geldt van de onderlinge liefde. Want als gij voor uzelf bidt, zult gij alleen maar voor uzelf vragen. En als iedereen alleen maar voor zichzelf bidt, is de genade voor hem als zondaar minder dan voor hem als voorspreker van anderen. Maar nu ieder voor de anderen bidt, bidden ook allen voor iedereen.

Laten wij dus hiermee besluiten: als gij alleen voor uzelf bidt, zoals wij zeiden, zult gij ook alleen voor uzelf vragen; maar als gij voor allen bidt, zullen ook allen voor u vragen, omdat ook gij tot die allen hoort. Zo groot is dus de beloning, dat door de gebeden van de enkelingen voor ieder van het christenvolk bijstand wordt verkregen. Daarin ligt geen enkele aanmatiging, maar de grootste nederigheid en de overvloedigste vrucht.